Mer dobbelkløtsj fra Audi

Audi utvider sitt tilbud av dobbelkløtsjgirkasser. Vi gir deg full oversikt over disse og Audis andre automatiske girkasser.

Publisert
Sist oppdatert

Dobbelkløtsjgirkassene har gått sin seiersgang i bilpressen verden over en stund nå. Volkswagen-konsernet var først ute og har tilbudt DSG eller S-tronic, avhengig av produsent, på en rekke modeller siden 2003.

Kun til tverrstilt motor

Men det har vært én begrensning. Den seksstegede girkassen har kun vært kompatibel med motorer plassert på tvers, i biler som for eksempel Volkswagen Golf og Passat, Audi A3 og Skoda Octavia.

Nå har det imidlertid i løpet av kort tid kommet to ny dobbelkløtsjkasser fra Volkswagen-konsernet.

Liten og effektivt

Først ut var en liten, kompakt syvtrinnskasse. Denne jobber med tørre kløtsjer og er med sine 72 kilo vesentlig lettere enn de andre dobbelkløtsjkassene. Det gjør den svært effektiv. CO2-utslippet synker fra 140 til 133 gram med denne girkassen i forhold til en vanlig manuell sekstrinnskasse i Audi A3 1.4 TFSI.

Ulempen med denne kassen er at den kun tåler et maksimalt dreiemoment på opptil 250 newtonmeter. Det gjør den kun aktuell for biler med motorer som 1.4 TFSI, 1.8 TFSI og 1.9 TDI.

Nyhet

Den ferskeste nyheten er imidlertid betydelig kraftigere. Denne har ikke kommet i noen produksjonsbiler ennå, men vi har kjørt den i nåværende Audi S5 med 4,2-liters V8-motor med 354 hestekrefter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer