Hele bilindustrien gjør om alle sine modeller til ladbare hybrider om dagen. Ikke for å gi deg gratis ekstra hester, men for i det hele tatt å overleve.
Fra nyttår kommer det knallharde bøter for bilmerkene som ikke kommer under de komplekse utslippskravene som gjelder for hver enkelt produsent.

Til nå finnes A3, A6, A7, A8, Q5 og Q7 i TFSIe-utgaver. Nå kommer også Q8 TFSIe quattro. SUV-coupéen er den syvende ladbare hybridmodellen som blir lansert fra midten av 2019.

Forbrenningsmotoren er en 3,0 TFSI, som yter 340 hk og 450 Nm dreiemoment. Elektromotoren er bygget inn i tiptronic-girkassen med 8 trinn.
Bedre batteri
Batteriet har en kapasitet på 17,8 kWh og er plassert under bagasjeromsgulvet. Det er 0,5 kWh mer enn batteriet som ble lansert i Q7 TFSIe quattro i 2019, samtidig som det nye batteriet er mer kompakt og 40 kilo lettere.

Test: Glimrende Audi Q5 som ladbar hybrid.
Det væskekjølte batteret rengjøres av bilens klimaanlegg. Temperaturreguleringen omfatter også elektromotoren og kraftelektronikken.
Firehjulsdriften er permanent quattro med mekanisk kraftfordeling mellom akslingene. I utgangspunktet fordeles 40 prosent til forakselen, mens 60 prosent går til bakakselen. Ved behov kan inntil 85 prosent ledes forover, mens 70 prosent kan styres til bakakselen.
To versjoner
Audi tilbyr Q8 TFSIe i to utgaver, der forskjellen ligger i bruken av den elektriske motoren.

Q8 60TFSIe quattro har en elektrisk rekkevidde på inntil 45 km (WLTP), mens Q8 55 TFSIe quattro kan kjøres inntil 47 km på ren elektrisitet.
Begge versjonene kan kjøres i hastigheter opp til 135 km/h i helelektrisk modus.
Q8 60 TFSIe quattro har en systemytelse på 462 hk og et samlet dreiemoment på 700 Nm. Sprinten til 100 km/h går på bare 5,4 sekunder.

Test: Audi A7- Bare ladbar, og vi digger det!
Q8 55 TFSIe quattro leverer en systemeffekt på 381 hk, mens samlet dreiemoment er 600 Nm. Det gir en akselerasjon til 100 km/h på 5,8 sekunder.
Begge modellene har en toppfart som er elektronisk begrenset til 240 km/h.
Avansert hybridsystem
Styringssystemet til hybriddrivlinjen velger den best mulige strategien for hver enkelt kjøretur, basert på data fra trafikk og nærområder – også når navigasjon er deaktivert.

Test: Markedets lekreste elbil
Ved aktivert navigasjon regulerer systemet drivlinjen prediktivt, slik at batteriets energi brukes langs hele kjøreturen, så effektivt og intelligent som mulig.
Bra plass, trekker mye
Bagasjevolumet er fortsatt på 505 liter, som kan økes til 1 625 liter når bakseteryggen felles.
Avhengig av utstyrskonfigurasjon, kan Q8 med plug-in hybrid trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn.
Ladeeffekten er på opptil 7,4 kW, noe som gir en full opplading på rundt to og en halv time.
Lading og klimatisering kan kontrollers med «myAudi»-appen. Audi åpner for forhåndsbestilling av Q8 TFSIe quattro i løpet av året. Da vil også norske priser være fastsatt.
Den helelektriske Audi e-tron, som man nå får i hele seks varianter, blir den tøffeste konkurrenten internt.
Den er svært tett opp til Q8 og vil fortsatt være flere hundre tusen kroner billigere.