Mer enn én av ti som krasjer på vinteren, kjører på sommerdekk!

Forsikringsbransjen er skremt, og vil ha påbud.

KRASJ: Det første snøfallet kan overraske mange. Andelen som kjører på sommerdekk er skremmende høy, og de er ekstra utsatt for ulykker. Foto: ALL OVER PRESS
KRASJ: Det første snøfallet kan overraske mange. Andelen som kjører på sommerdekk er skremmende høy, og de er ekstra utsatt for ulykker. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nesten 12 prosent av bilene som kolliderte sist vinter kjørte på sommerdekk. Andelen var høyest på Vestlandet og Sørlandet. Det viser skadetall fra forsikringsselskapet If, som forsikrer nesten hver fjerde personbil på veiene i Norge.

- Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If i en pressemelding fra selskapet.

LES OGSÅ: Her er årets beste vinterdekk!

Slurver når snøen kommer

Forsikringsselskapet statistikk viser hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved uhell og ulykker i perioden 1. november til 1. april.

Sist vinter registrerte de skader på 17.237 personbiler, og 2.147 av disse bilene var utstyrt med sommerdekk.

Dekkstatistikken viser dermed at 11,8 prosent av de skadde personbilene i vinterperioden kjørte på sommerdekk. Vinteren før kjørte til sammenligning 10,4 prosent av personbilene som var involvert i en ulykke, på slike dekk.

De bruker sommerdekk hele året

- Snøen har latt vente på seg mange steder i år, så vi har håp om at mange har fått skiftet til riktige dekk for årstiden, sier Clementz.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer