Mer fart og mindre forbruk

Volvo og Ford er i full sving med å lansere en dobbelkløtsjkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Volvo kommer om ikke lenge med dobbelkløtsjkasse i C30, S40 og V50. Dette er etter samme prinsipp som Volkswagen bruker i sine DSG-kasser og BMW lanserer i M3 med DKG-kasse.

Sjekk hva bilen din er verdtDobbelkløtsj betyr rett og slett at det er to kløtsjer i kassa, og at første, tredje og femte gir sitter på den ene kløtsjen og at andre, fjerde og sjette gir sitter på den andre. Giroverføringene blir svært raske siden kassa i praksis har to gir på plass samtidig. I praksis fungerer den som en automatkasse, men er raskere og mer effektiv da neste gir til enhver tid ligger klart.

Kassa er med andre ord utstyrt med seks gir og vil i første omgang bli tilbudt i C30, S40 og V50 med toliters dieselmotor.

Se stort bilde av girkassen

Alle motorer?

Denne motoren yter 136 hestekrefter og 320 newtonmeter, men Powershift-kassa er spesifisert for mye større dreiemoment enn det. Opptil 450 newtonmeter skal den nye kassa klare. Det vil si at den i teorien skal kunne klare alle motorene til Volvo. Største dieselmotor har i dag 400 newtonmeter og V8-motoren som sitter i S80 og XC90 har 440 newtonmeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer