Mer krefter i Mercedes CLK

Mercedes-Benz fortsetter å skifte ut den gamle 5,0-literen i en langt sterkere og mer moderne 5,5-liters V8. Nå er det CLK som får nye godt av motoren som først ble vist i nye S-klasse.

Publisert
Sist oppdatert

Den gamle 5,0-literen var på mange måter en bra motor, ikke minst med tanke på forbruk, men med tre ventiler per sylinder og et beskjedent effektuttak, var den ikke blant de mest moderne motorene i klassen. Den nye 5,5-literen har 82 hestekrefter og 70 newtonmeter mer enn den utgående 5,0-literen, men forbruket har ikke gått nevneverdig opp. 388 hestekrefter og 530 newtonmeter gjør at CLK kupè klarer 0-100 på 5,2 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, mens forbruket ligger på 1,15 per mil på blandet kjøring. Dermed er nye CLK 500 sterkere enn den gamle CLK 55 AMG som nå er erstattet med CLK 63.

AMG-styling

Den nye V8’eren har en syvtrinns automatkasse som standard. Bestiller man en sport- og stylingpakke får man sportsratt med hendler bak rattet for manuelle girskift. 18-tommers AMG-felger og sportsunderstell følger også med i tillegg til multikonturseter og diverse visuelle detaljer både interiørt og eksteriørt.

Dyr fornøyelse

CLK 500 med 388 hester får en prislapp på 1.344.200 kroner. Det er 25.000 kroner mer enn for eksempel Audi RS4 og sannsynligvis omtrent det samme som kommende BMW M3. Prisen pleier imidlertid ikke være den største begrensningen for kunder i dette segmentet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer