Mer krutt i lettere M3

BMW M3 CSL bygges av BMW M og CSL står for Coupe Sport Leichtbau. Grovt oversatt blir det : Kupe Sport Lettbygd.

Publisert
Sist oppdatert

BMW viste M3 CSL for første gang på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2001. Nå er den endelige produksjonsmodellen klar og de vitale dataene forteller at en heftig sportsbil som vi kjenner ganske godt har blitt enda mer hårete.

Lettere og sterkere

Ingeniørene hos BMW ville gjøre en kjøremaskin enda bedre og ikke minst skal det nå være mulig å presse rundetidene på nordsløyfen på Nürburgring under 8 minutter. Motoreffekten har økt fra 343 hestekrefter i standardversjonen til 360 i M3 CSL. Toppeffekten nås ved 7.900 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 370 newtonmeter oppnås på 4.900 omdreininger.

Vekten er slanket ved hjelp av overgang til lette og ekslusive materialer som aluminium og karbonfiber. Egenvekten har sunket med hele 110 kilo og dette sammen med den sterkere motoren har også senket tallet fra 0 til 100 kilometer i timen fra 5,2 sekunder til 4,9. 0 til 200 klarer den på 16,8 sekunder. Toppfarten er fortsatt begrenset til 250.

Formel 1 gir

Girkassen i M3 CSL er basert på Formel 1 teknologi og i pressemeldingen garanterer BMW å ha de desidert raskeste girskiftene. SMG med Drivelogic kan styres enten med girspaker bak rattet eller rett og slett som et automatgir. M3 CSL har 6 kjøreprogrammer i sekvensiell modus og fem i automat. Vi regner også med at "launch control" er på plass. Den gjør at du kan frikoble ved å skyve girspaken frem, ruse motoren for så skyte fremover med antagelig et nogenlunde kontrollerbart hjulspinn. Dette kan du lese om i vår test av M3 som du finner lenke til lenger ned på siden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer