Selvsagt er ikke en slik luksusbil direkte billig, men tenk deg om dersom du er i målgruppen. Det kan bety: Ungene er på vei ut av redet, eller allerede ute - kona synes denne er flott, du vil unne deg noe utenom det vanlige, men er relativt konservativ når det gjelder bilmerker - eller muligens er du bare forelsket i Mercedes' nytolkning av sitt klassiske designspråk - og kan dermed kanskje til og med fremstå som progressiv i kollegers/venners øyne.
Og den kommer til å starte på "bare" drøye 500.000 kroner. Ikke så dyr som du trodde, vel?
Design-E-klasse
Mercedes E-klasse av dagens generasjon er nå inne i andre halvdel av sin livssyklus, og har fått både ansiktsløftning og diverse oppgraderinger. Vi har tidligere vist og omtalt sedan- og stasjonsvognversjonene. Nå er det ytterligere to versjoner som står for tur; de mer sportslig orienterte kupé- og kabriolet-utgavene.
Kompakt plattform
Det vakte en del oppsikt at E-klasse kupé var basert på C-klasseplattformen da den ble lansert i 2009. Dette har selvsagt fordeler både når det gjelder å holde vekten nede og når det gjelder kjøredynamikken - samt for produsenten når det gjelder muligheten for å optimalisere fortjenesten per bil ("E-klassepris til C-klassekostnad"). Imidlertid har Mercedes presisert at kupéen deler 60 prosent av sine komponenter med E-klasse.
Vi har prøvekjørt Mercedes E-klasse kupé

Motorer, systemer
Mercedes indikerer nå at de har gjennomført omfattende oppdateringer på både E-klasse kupé og kabriolet. De viktigste endringene utover det utseendemessige, gjelder de firesylindrede BlueDirect-motorene, samt introduksjonen av assistansesystemene som går under fellesbetegnelsen Intelligent Drive.
Neste Geländewagen? Se den utrolige Mercedes Ener G-Force
Pen og smart
Intelligent Drive er basert på et antall sensorer og kameraer hvorav et avansert stereokamera nær ryggespeilet som gir et tredimensjonalt overblikk opptil 50 meter foran bilen. I samarbeid med bilens systemer, analyseres bevegelser av biler og andre objekter, samt trafikkskilt og veimarkeringer. Dermed skal bilen kunne unngå eller begrense effekten av kollisjoner og sammenstøt både med parallell, møtende og kryssende trafikk, fotgjengere og andre hindere. Automatisk og progressiv nedblending av hovedlys er også en av funksjonene.
Alle versjonene av Mercedes E-klasse kan for øvrig nå leveres med LED-hovedlys.
Kupé-versjonen:
Kabriolet-versjonen:
Fra 170 hk
De fornyede modellene kan leveres med et utvalg motorer hvorav seks bensinmotorer på mellom 184 hestekrefter og 408 hestekrefter, samt tre dieselmotorer på fra 170 og 265 hester.
Vi vil komme mer utførlig tilbake til disse bilene når det blir tid for lansering på det norske markedet. Bilen kommer i salg 7. mars, lanseringen starter i april og bilene skal kunne leveres fra medio mai.
