Mer om M-ladet X5

BMW planlegger flere M-versjoner. M-biler er sportsvarianter og toppmodeller av vanlige BMW-modeller.

Foto: Automedia
Foto: Automedia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW har hatt som mantra at M-biler skal ha uladet motor, altså hverken turbo eller kompressor. Dagens M3 og M5/6 har turtallsmotorer som trekker mot nærmere 9.000 omdreininger. Ekstremt gromt i lave sportsbiler, men kanskje ikke fullt så hensiktsmessig i en SUV.

Uansett blir dette en stor overgang for BMW, og vi regner med at både X5 og X6 får samme motor.

V8 biturbo

Motoren det går rykter om er den kjente V8-eren som allerede sitter i X6 xDrive50i og 750i. Den yter fra før 407 hestekrefter, men vil antagelig få et skikkelig rykk effektmessig over i M-drakt. BMW er ikke på høyde med Mercedes og Porsche når det gjelder super-SUV-er og kan vel neppe la den situasjonen vare veldig mye lengre.

Det er mildt sagt uklart hvilken effekt denne motoren vil ende opp med, men den må opp mot 500 hestekrefter, og helst mer, hvis den skal være spennende i konkurransen med Cayenne Turbo og ML 63 AMG.

På bildene kan man se at den har fire eksosrør bak, et typisk M-merke, større luftinntak og bredere skjermer. De som virkelig har spisskompetanse ser også at fronten har fått en facelift og blitt utstyrt med frontlys fra X6.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer