Bilene blir bare tyngre og tyngre. Mens en småbil for 40 år siden veide 800 kilo, veier dens elektriske erstatter i dag nesten det dobbelte.
Hovedgrunnen til den enorme vektøkningen er økt kollisjonssikkerhet, men også komfort og langt mer avansert utstyr.
Etter elektrifiseringen av bilparken bidrar også batterier og elektronikk mye på vekten. Mest på rene elbiler, for det er selve batteripakka som står for det meste av vekten.
Men utstrakt bruk av ekstremt sterke materialer rundt kupeen og mye aluminium og plastmaterialer, samt økt digitalisering i bilene, har reversert vektøkningen.
Motivasjonen for å gjøre det er soleklar: Lavere vekt krever mindre energi til framdriften.
Men det har lenge vært diskutert om det gjelder i samme grad for elbiler. I motsetning til forbrenningsmotorene som i beste fall bare slår seg av når bilen triller eller står stille, regenererer en elbil strøm i mange av de samme situasjonene, og jo tyngre den er, jo mer regenererer den.
Ny studie
Manuel Schweizer ved det Tekniske Universitetet i I Ingolstadt, Volkswagens hjemby, har studert om lettvektskonstruksjoner i elektriske kjøretøy har noen fordeler fremfor stål, dersom man ser på total energibruk og forrurensning.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger