Krig i eliteserien: Mercedes-AMG GT er offisiell!

Mercedes angriper Porsche

Porsche er under kryssild fra sine tyske konkurrenter i Panamera-klassen, der de har kunnet regjere i fred til nå.

R-BASERT: Toppversjonen av den nye firedørs-kupéen til Mercedes-AMG er GT 63 S, som vi ser her. Med sine 639 hestekrefter og 0-100 på 3,2 sekunder, er den det råeste fra AMG så langt. Foto: Jamieson Pothecary
R-BASERT: Toppversjonen av den nye firedørs-kupéen til Mercedes-AMG er GT 63 S, som vi ser her. Med sine 639 hestekrefter og 0-100 på 3,2 sekunder, er den det råeste fra AMG så langt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Panamera, Porsches luksus-sports-kombi, har fått regjere i fred i det svært eksklusive nisje-segmentet det skapte – en sportslig tilnærming til luksus-flaggskipkonseptet der de bekreftet sitt hegemoni med dagens modell, generasjon to som imponerte oss da den kom i 2016.

De har nok sett faren som lurte, for de har i etterkant diversifisert tilbudet, både med sitt luksus-hybrid-råskinn Sport Turismo, som vi testet i fjor høst, og den kommende helelektriske versjonen – Mission e Cross Turismo.

Fantasien som ble virkelighet

Konkurrentene har etter hvert reagert og her fra Genève har vi allerede omtalt BMWs kommende høy-ytelses firedørs kupé M8 Gran Coupé.

Men trusselen mot Porsche er her enda mer konkret – og heter Mercedes-AMG 4-dørs kupé. Den ble i fjor vist i form av en spektakulær konseptbil, og nå er produksjonsbilen her. I videoen nedenfor, der du kan se 48 volts letthybridversjonen GT 53, forteller kommunikasjonsansvarlig hos Mercedes i Norge, Audun Hermansen, mer om bilen i dens råeste versjon – GT S (den blå på bildene).

Video:

AMG GT S ble prøvekjørt av Dinside første gang ved lanseringen i California, høsten 2014. Vi fikk kjørt den grundigere på norske veier våren etter. Det er kommet stadig nye versjoner etter det – og det kulminerte med det mest brutale råskinnet til da – GT R med sine 585 hestekrefter, som vi testkjørte i fjor høst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer