WIEN: I november kommer Mercedes-Benz med sin nye B-Klasse. Importøren estimerer at et sted i overkant av 1.300 kunder kommer til å velge nykomlingen i 2012, noe som betyr at det blir deres viktigste nyhet. Vi har kjørt den.
Sikter mot BMW
B-Klasse er en litt mer høyreist bil enn de bilene den skal ut og konkurrere med, biler som importøren definerer som BMW 1-serie og dens like. Vi vil derimot trekke frem biler som VW Golf Pluss, kommende Ford B-Max og nåværende C-Max som andre alternativer. Forskjellen på de sistnevnte og B-Klasse er at Mercedes-Benz opererer i premiumklassen. Der er det foreløpig ingen andre av den høyreiste typen. Også Peugeot 3008 kan være blant konkurrentene.
Her er CO2-vinnerne, og taperne
Passer Norge bra
Førstegenerasjon B-Klasse ble ikke den suksess i Norge som importøren, Bertel O. Steen AS, hadde håpet på. Nå starter de med blanke ark når andre generasjon kommer på markedet, og forutsetningene for å lykkes er absolutt tilstede. Nye B-Klasse har mange kvaliteter som passer det norske markedet veldig bra. Spørsmålet er om kundene faktisk sikter på helt andre typer biler i stedet. Det er en kjensgjerning at biler som Mitsubishi ASX og tilsvarende selger veldig bra om dagen, og de ligger i samme prisleiet.
Se bildene utvendig:
2 nye motorer
B-Klassen kan fås med to alternative bensinversjoner, B180 og B200. Begge disse er basert på den samme 1,6-literen, men med to forskjellige konfigurasjoner på henholdsvis 122 og 156 hk.
Du kan også velge mellom to dieselversjoner, en 109 og en 136 hesters versjon. Begge disse stammer fra samme utspring, en 1,8-liters 3. generasjon common-rail diesel.
Svært effektive

Uansett hva du velger, så får du en svært effektiv motor. Begge dieselversjonene har et oppgitt forbruk på 0,44 l/mil, noe som må sies å være svært bra. Da havner utslippet også på den lave delen av skalaen, med sine 114 og 115 gram CO2/km.
Bensinversjonene kan ikke vise til et like imponerende forbruk og utslipp, men til gjengjeld har de en effektivitet i arbeidsområdet som imponerer stort. Begge alternativene får et maksimalt dreiemoment allerede ved 1.250 omdreininger, en trend som nå kommer oftere og oftere takket være direkte innsprut og effektiv turboteknologi.
Nye B-Klasse er til sammen 21 % snillere på drivstoffet enn sin forgjenger.
En av grunnene til denne effektiviteten skyldes enorme resurser i å redusere luftmotstanden, som nå er nede på en klasseledende Cd-verdi på 0,26. Med en tilleggspakke havner det nede på 0,24. Det er svært bra på en bil med en bakende som en stasjonsvogn.
Ny 7-trinns automat
Alle versjoner kan fås med automatgir, og det er snakk om en ny og effektiv dobbeltkløtsjkasse med 7 trinn. At automaten i B-Klasse nå blir mer effektiv gjør at den blir billigere i anskaffelse, takket være bedre CO2-utslipp. I førstegenerasjon B-Klasse røk du på 40.000 for automatkassen. Nå er dette nede i 23.000. Går du for manuelt, så får du en veldig fin 6-trinns kasse. Bertel O. Steen AS regner med at omtrent halvparten kommer til å velge automat.
En basis, pluss pakker
Tidligere var det tre forskjellige utstyrsversjoner å velge mellom, men nå er det kun én basisutgave. Deretter må du spe på med pakker etter utstyrsønske, lommebok og behov. Selv om mye utstyr er standard, så tviler jeg på at du blir fornøyd uten å huket av noen steder på utstyrslisten. Det blir derfor veldig vanskelig å oppgi noen spesifikk pris på B-Klasse, annet enn basisversjonen. Alt annet blir en form for personifisering, og prisen på det ferdige produktet er det kun du som kan sette.
Se bildene innvendig:
Komfort fremfor Sport
Oppbyggingen av en bil som B-Klasse gjør at du ender opp med en begrenset fjæringsvei, noe som gir utfordringer i forhold til komforten under kjøring. B-Klasse kan fås med to forskjellige understell, og i dette tilfellet vil jeg klart anbefale det Mercedes-Benz kaller Comfort, fremfor Sport. Deretter kan du heller gå litt opp på hjuldimensjon.
Vi kjørte i all hovedsak bilen med 17” hjul, noe vi fant å være en glimrende kombinasjon. På Sportsversjonen er bilen senket ytterligere 20 mm på understellet, noe som blir å gå i feil retning på en bil med allerede begrenset fjæringsvei.
Den store utfordringen i biler som dette ligger i bakvognen, men her har MB utviklet et firelinksystem som fungerer. Det merkes lite til sporskifte ved traverser eller andre hindre i veibanen, noe som er den største utfordringen når svakheter i særlig bakvogner fremprovoseres.
Mercedes-Benz går svanger med ny bil
Dyre tommer

Originalt kommer B-Klasse med 15” stålfelger som standard. Disse kan duge greit på vinterhjulene, men de fleste vil helt sikkert velge en aluminiumsfelg i større dimensjon på sommerhulene.
Du bør i så fall holde tunga rett i munnen når du velger tidspunktet for å kjøpe dette. Dersom du velger bilen levert med 17” fra fabrikk, så skal du være klar over at dette koster deg 2.214 kroner mer i engangsavgiften på bilen. I tillegg skal forhandleren ha sitt for hjulene.
Godt utstyrt
Listen over standardutstyr må sies å være bra. Start/stopp-system er på plass i alle modeller, det samme med et radarbasert antikollisjonssystem. Dette er riktig nok bare et varslingssystem, men blir aktivt i det du responderer på varslingen og bremser. Da setter systemet inn en aktiv hjelper og bidrar til sikrere oppbremsing.
Skjermen over midtkonsollen er å finne på alle modeller, men i enkleste utførelse er bildet mindre, og har mindre informasjon enn på de oppgraderte pakkene. Oppgraderer du til ”Comand-Online”, så får du ikke bare navigasjon og stor skjerm, men internettfunksjoner i tillegg.
Ikea-funksjon
Nye B-Klasse har fått en funksjon som gjør en anvendelig bil enda mer anvendelig. En tilbehørspakke gir deg enda mer fleksible seter. Da blir baksetet mulig å skyve fremover og bakover på skinner, alt ettersom hvor du trenger plassen. I tillegg blir det mulig å legge seteryggen på høyre fremstol fremover til flat posisjon. Da får du en svimlende god lastelengde på hele 2,7 meter. Da er det få hyller fra Ikea som ikke går inn. I tillegg blir begge fremstoler elektrisk justerbare.
Selve prislisten på nye B-Klasse er på 11 sider, hvorav 8 tar for seg tilgjengelig utstyr. Det er satt av plass til kryss i margen, så det er bare å helgardere.
Se de alternative setekonfigurasjoner:
Det meste er riktig
I bruk føles nye B-Klasse akkurat så dynamisk som den bør være. De nye motorene er rett og slett imponerende, uavhengig av hvilken girkasse du velger. Automatkassen kan styres manuelt, men det kommer du bare til å leke med i et par dager, til du finner ut at den gjør jobben glimrende på egenhånd. Den manuelle gjør jobben så bra som en manuell kan. Importøren regner med at flertallet velger diesel. Skulle jeg anbefale en av disse, så blir det den minste. Den har kraftresurser nok, og er ikke veldig merkbart svakere enn storebroren. Dessuten skiller det 40.000 kroner i pris.
Hvordan du ikke bør vaske bilen din
Søker yngre sjåfører
Med nye B-klasse ønsker Mercedes-Benz å trekke til seg en yngre kundegruppe enn de har i dag, i tillegg til at det burde være en del kunder der ute som er i ferd med å vokse ut av A-Klasse. Trenden i Norge viser dessverre at alle biler som sikter inn på de yngre, og spesielt kvinner, som oftest havner hos pensjonister. Når storfamilien krymper ned til to er det lett å se til de mindre bilene. Se ikke bort fra at det samme kan skje her.
19. november har bilen norgespremiere. Er du i markedet for en moderat stor flerbruksbil, så kan dette være et av de gode valgene.
Tekniske spesifikasjoner:
Fysiske mål:


