Mercedes-Benz G-Klasse med V12

Får antagelig motor fra AMG-fabrikken.

Dagens Mercedes-terrengvogn, G-klasse eller Geländewagen. Foto: Mercedes-Benz
Dagens Mercedes-terrengvogn, G-klasse eller Geländewagen. Foto: Mercedes-Benz Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er bare dager siden vi skrev om Mercedes-Benz SL65 AMG, en så pimpa utgave av nye SL som det er mulig å få den. Under panseret sitter det en V12-maskin med biturbo, 630 hester, og et dreiemoment på hysteriske 1.000 Newtonmeter. Hva skjer om denne havner i en diger SUV med rammekonstruksjon og firehjulsdrift?

Lillebror GLK får oppgraderinger

Svaret

Da ender du opp med en løsning hvor G-Klassen får samme motor som nevnte SL, og det må være noe av det sterkeste som noen gang er laget i dette segmentet. Nå skal det sies at produsenten ikke har bekreftet hvilken konfigurasjon de vil gi G-Klassen om den ender opp med denne maskinen, men det vil uansett gjøre G-Klassen til et av de heftigste lokomotivene som finnes.

DinSide i 1998: Bilen som ikke vil dø

Giralternativer

En av utfordringene blir også å lage ei girkasse som passer overens med det øvrige drivverket i en G-Klasse, som er utstyrt med reduksjonskasse, sperrer, og det hele. For dersom du girer utvekslingen på dette kraftverket så mye ned som du da får mulighet til, så skal det litt til for å få resten av drivverket med på leken uten å klage. For ett år siden: Begynnelsen på slutten

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer