Mercedes vil kombinere motorsportteknologi med elegante kupelinjer i sin nye modell som lyder det kryptiske navnet CLK DTM AMG. Bilen skal produseres i 100 eksemplarer og det er ikke noe hva som helst kundene her kan ta med seg ut på landeveien.
Enda en ekstrembil
Selv om denne motoren ikke danker ut SL 65 AMG skulle det likevel være rikelig med krefter. Dette er en ny versjon av AMGs kompressormatede 5,5-liters V8-motor som nå yter 582 hestekrefter ved 6.100 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet strekker seg til 800 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Disse kreftene er koblet til en femtrinns automatkasse og dette gir en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 320 kilometer i timen. Bak har den en limited-slip differensial og den er også utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dekkene foran er i dimensjonen 225/35-18 og bak sitter det dekk i dimensjonen 285/30-20.
Karbonfiber
I kupeen er det brukt mye lettvektsmaterialer og karbonfiber dominerer veldig. Setene er to dype bøtteseter, omtrent uten polstring, og de er utstyrt med firepunkts sikkerhetsseler. Bilen er også utstyrt med nytt racingratt og speedometer gradert til 360 kilometer i timen. De første bilene vil finne veien til kunder i løpet av høsten 2004.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger