Mercedes-diesel med over 300 hk

314 hestekrefter og et voldsomt dreiemoment gjør E-klasse til en av de kvikkeste dieselbilene.

Publisert
Sist oppdatert

For 0-100 km/t går unna på utrolige 6,1 sekunder, og 60 til 120 km/t i tredje er unnagjort 5,4 sekunder. Toppfarten er på vanlig måte begrenset til 250 km/t.

Kongen på haugen

Noen Volkswagen-entusiaster vil nok fremheve det større dreiemomentet i V10-dieselen i Phaeton og Touareg, men i vår enkle verden er det fortsatt viktig å kunne vise til et romslig antall hestekrefter. Derfor har tilfeldigvis den nye 420 CDI-motoren 314 hestekrefter, V10-dieselen har 313. Der V8-motoren til Mercedes Benz leverer 730 Nm ved 2.200 o/min, stiller V10-motoren opp med 750 Nm ved 2.000 o/min.

Minst slagvolum

Inntil BMW bestemmer seg for å følge opp med en råere utgave av sin mer volumsterke V8-diesel (4,4-liter, 300 hk), eller Volkswagen tukler litt med sin V10 (4,9-liter, 313 hk), vil E-klasse regjere på tronen. Det er spesielt imponerende med tanke på at deres V8-motor har moderate 4 liter som slagvolum.

Det er tydeligvis en ny generasjon dieselmotorer på gang, og 420 CDI-motoren er sammen med den imponerende 3-literen fra BMW som leverer 272 hestekrefter representanter for effektsterke dieselmotorer med relativt moderat slagvolum. Audi følger på med 4,2-liters V8 som skal komme i A8 og Q7. I A8 yter denne 326 hestekrefter og det gjør at A8 klarer 0 til 100 på 5,9 sekunder.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.