Da vi prøvekjørte Mercedes E-klasse i mars, og konkluderte med at det utvilsomt var den beste så langt, var toppversjonen E 500 med sin V8-motor på 388 hestekrefter. Med den bilen går det utvilsomt unna på Autobahn, men vi hadde en mer enn snikende følelse av at noe heftigere var i gjære.
Flott motor
Forgjengeren eksisterte jo i en AMG-versjon som vi var så heldige å få kjøre da den ble lansert våren 2006 - samtidig med at forrige E-klasse fikk sin midtlivs-ansiktsløftning. Det var den utvilsomt sportligste E-klasse til da, og dens juvel av en motor, V8eren på 6,2 liter med sine 514 råtasser av noen hester, ga valuta for pengene. (I hvertfall for ganske mange av dem...)
Fler hester; mindre CO2
Og nå har altså den splitternye E-klassen fått si AMG-kroning, og det dreier seg helt klart om en oppgradering. Mercedes snakker om overføring av teknologi fra roadsteren SL 63 AMG, og det dreier seg om at E-klassen får samme drivlinje - selvpustende V8-motor og 7-trinns "Speedshift MCT"-girkasse med våtkløtsj som erstatter momentomformeren i en klassisk automat.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger