Mercedes-hybrid prøvekjørt

Nå er det ikke lenger bare Lexus som har et troverdig hybrid-alternativ i luksusklassen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

STUTTGART (DinSide Motor): Vi har hatt anledning til å kjøre den fornyede Mercedes S-klasse. Vi skal komme tilbake til kjøreopplevelsen med de forskjellige motorvariantene, de tekniske endringene og det forbedrede utstyrsnivået i en egen artikkel. I denne omgangen vil vi konsentrere oss om den versjonen det ble stilt høyest forventninger til fra et rent teknologisk syspunkt, nemlig hybridbilen S 400 hybrid, den første hybridbilen fra Mercedes.

186 gram

Det er klart at når Mercedes først skulle lansere en hybridbil måtte det være med noen hartslående argumenter i forhold til konkurrentene. Disse består i at med S 400 hybrid er Mercedes første produsent på markedet med en hybrid som bruker litium-ionbatteri, og at bilen får det laveste utslippsnivået i luksusklassen. Ifølge produsenten er CO2-utslippet begrenset til 186 gram per kilometer. Ved blandet kjøring skal forbruket være begrenset til 0,79 liter per mil.

Ikke verifisert

Vi greide ikke å reprodusere disse tallene under vår prøvekjøring i Tyskland, men så var heller ikke forholdene klare for en skikkelig test av forbruk; kjøresyklusen vi fikk å forholde oss til var en kombinasjon av rykkete kjøreing på Autobahn, både med køkjøring og tidvis i meget høy hastighet. Landeveissyklusen gjennom Schwartzwald mellom Stuttgart og Baden-Baden gikk totalt sett oppoverbakke med en høydeforskjell stor nok til at forbruksavlesningen ikke tjente særlig hensikt. Vi merket oss allikevel under kjøring i tidvis høy motorveihastighet i lavlandet at forbruket lå under literen på mila, hvilket må sies å være bra i en slik tung og motorsterk doning.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.