Mercedes-AMG project one

Mercedes-hyperbilen med over 1000 hester

Den er noe av det heftigste i Frankfurt og en real styrkedemonstrasjon på hjemmebane. Og ladbar, selvsagt.

PUBLIKUMSMAGNET: Hvis AMG GT R er superbilen til Mercedes, er project one hyperbilen. Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche presenterte showbilen som formel 1-bilen for veien. Med over 1000 hester fra en 1,6-liters bensinmotor sammen med to elmotorer, gjør den 0-200 på under seks sekunder. Og - den skal produseres i 275 eksemplarer. Foto: Rune M. Nesheim
PUBLIKUMSMAGNET: Hvis AMG GT R er superbilen til Mercedes, er project one hyperbilen. Mercedes-toppsjef Dieter Zetsche presenterte showbilen som formel 1-bilen for veien. Med over 1000 hester fra en 1,6-liters bensinmotor sammen med to elmotorer, gjør den 0-200 på under seks sekunder. Og - den skal produseres i 275 eksemplarer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Den var ventet med spenning på forhånd og kvelden før messeåpning for pressen ble den avduket - show-bilen Mercedes-AMG Project One, kjent som en ny tolkning av «Formel 1 for veien»-idéen.

Den skal i produksjon - 275 eksemplarer skal serien være begrenset til, og det sies at en nordmann er blant kandidatene.

Og her er vi altså på et nivå over selv de heftigste AMG-ene. Også tidenes kraftigste E-klasse blekner i forhold. OK, superbilen Mercedes-AMG GT S ga oss hakeslepp da den kom og vi kjørte den på våt bane, og nylig opplevde vi det råeste Mercedes-AMG i dag har på veien - GT R. Men Project One er noe annet.

Formel 1-samarbeid

Og basis for fartsmonsteret er nettopp formel 1-maskineriet Mercedes-AMG High Performance Powertrains har utviklet. Bilen er resultatet av et samarbeid med motorsport-laget til Mercedes-AMG Petronas, som deltar i Formel 1.

Det mekaniske hjertet er en midtmontert V6-bensinmotor på 1,6 liter med direkteinnsprøytning og turbolader, som driver bakhjulene. 1,6-liter høres nok ikke mye ut, men dette har ikke noe å gjøre med det du finner i en vanlig kompaktbil. Denne er nemlig blodtrimmet av AMGs motorsporteksperter. Turboen har elektrisk assistanse og blant annet takket være pneumatiske ventilløftere, kan motorhastigheten dras til vanvittige 11.000 omdreininger per minutt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer