Mercedes: Kjappere bremser

Da bremser med servopumper ble innført, bød dette på et betydelig fremskritt i forhold til virkelig gammeldagse systemer med manuelle bremser som virket direkte på hjulet, eller trommelbremser som ble styrt av wire. Fortsatt har servobremesene en ulempe - det tar tid fra sjåføren trykker på bremsepedalen til det bygger seg opp trykk i servopumpen. Det tar ikke lange tiden, men nå har Mercedes redusert den tiden det tross alt tar - og dermed kan bremselengden reduseres med flere meter.

Her ser man oppbyggingen av bremsesystemet og hvordan de ulike komponentene jobber sammen. Klikk  herfor større bilde(60 K).
Her ser man oppbyggingen av bremsesystemet og hvordan de ulike komponentene jobber sammen. Klikk herfor større bilde(60 K). Vis mer
Publisert

Systemet kalles EHB - Electro Hydraulic Brake system - og er allerede testet av Mercedes-Benz i samarbeid med elektronikkgiganten Bosch. Systemet utvikles nå videre med tanke på tilpassing til masseproduksjon.

EHB bruker sensorene som allerede finnes i mange nye Mercedes-biler, og er slik sett ikke et system som er ren fremtidsmusikk, men som trolig vil bli å finne i nye modeller den tyske produsenten lanserer om kort tid. Den nye S-klassen er snart lanseringsklar, og det er ikke usannsynlig at EHB kan få sin debut i denne modellen. S-klassen kan du lese mer om ved å klikke her.

Høyt trykk og elektronikk

Selve bremsesystemet er modifisert. Bremseservopumpen og bremsekraftforsterkeren erstattes av en hydraulisk bremseenhet og en høytrykksakkumulator samt en elektrisk pumpe. Disse sørger for at bremsevæsken er under høyt trykk allerede - i motsetning til et vanlig bremsesystem der bremsekraftforstereken først trår i kraft etter at bremsepedalen er trykket inn.

Videre sørger EHB for å fordele denne bremsekraften etter behov ved å bruke sensorene og datamaskinen som allerede overvåker bilens bremsesystemer. For å forklare systemet fullstendig, er det derfor nødvendig å titte nærmere på de allerede avanserte bremsesystemene i en Mercedes. Klikk her for å lese mer om ABS, ASR, ESP og Brake Assist.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer