Systemet kalles EHB - Electro Hydraulic Brake system - og er allerede testet av Mercedes-Benz i samarbeid med elektronikkgiganten Bosch. Systemet utvikles nå videre med tanke på tilpassing til masseproduksjon.
EHB bruker sensorene som allerede finnes i mange nye Mercedes-biler, og er slik sett ikke et system som er ren fremtidsmusikk, men som trolig vil bli å finne i nye modeller den tyske produsenten lanserer om kort tid. Den nye S-klassen er snart lanseringsklar, og det er ikke usannsynlig at EHB kan få sin debut i denne modellen. S-klassen kan du lese mer om ved å klikke her.
Høyt trykk og elektronikk
Selve bremsesystemet er modifisert. Bremseservopumpen og bremsekraftforsterkeren erstattes av en hydraulisk bremseenhet og en høytrykksakkumulator samt en elektrisk pumpe. Disse sørger for at bremsevæsken er under høyt trykk allerede - i motsetning til et vanlig bremsesystem der bremsekraftforstereken først trår i kraft etter at bremsepedalen er trykket inn.
Videre sørger EHB for å fordele denne bremsekraften etter behov ved å bruke sensorene og datamaskinen som allerede overvåker bilens bremsesystemer. For å forklare systemet fullstendig, er det derfor nødvendig å titte nærmere på de allerede avanserte bremsesystemene i en Mercedes. Klikk her for å lese mer om ABS, ASR, ESP og Brake Assist.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger