Men ...?
Ja - for å ha sagt det med en gang: GLB kommer i denne omgang ikke i noen elektrifisert versjon, noe som dessverre vil være en utfordring i det svært spesielle norske markedet. Men ellers er GLB utmerket motorisert - det kommer vi tilbake til.
Noen vil kanskje spørre seg hva Mercedes skal med en ny, mellomstor SUV som GLB når de allerede har den utmerkede GLC, som attpå til nettopp er relansert som en ladbar hybrid av andre generasjon.
Og det spurte vi oss også, før vi reiste til Spania for å prøvekjøre nykommeren.
Nå har vi fått ganske mange og tilfredsstillende svar.
Første, viktige forskjell mellom GLB og GLC: Mens sistnevnte er basert på MRA-plattformen fra C-klasse i det såkalte «D premium»-segmentet, er bilen vi her omtaler basert på Mercedes' modulære og kompakte plattform MFA2, som ble introdusert med fjerde generasjon A-klasse (W177) - altså «C premium».
Høyreist
En annen forskjell er at GLB er bygget med praktiske hensyn for øye i større grad enn GLC. Ser vi på dimensjonene, legger vi merke til at - mens dagens testbil med sine 463 centimeter i lengden og 183 i bredden, er 11 centimeter kortere og 6 centimeter smalere enn GLC - er den samtidig seks centimeter høyere (166 centimeter mot 160).
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger