Mercedes S-klasse AMG: Mer krutt under panseret

AMG har spritet opp S-klassen, hovedingrediensen er ny motor -- den samme som står i E, CLK og ML 55 AMG.

Publisert

Med utgangspunkt i motoren fra S500 har slagvolumet økt fra 4.966 ccm til 5.439 ccm, og effekten har gått opp fra 306 til 354 hk. I tillegg har dreiemoemntet økt fra 460 til 530 Nm.

Dermed sprinter S55 AMG fra 0 - 100 km/t på 6 sekunder blank, en forbedring på 0,5 sekunder i forhold til S600. Det høres kanskje ikke så dramatisk ut, men husk at forbedringen faktisk er nær 10 prosent...

Mercedes' motoravdeling har måttet gjøre enkelte tekniske endringer på S55 AMG i forhold til S500 -- de samme som på alle AMG 55-motorene. Blant annet har veivakselen blitt forsterket, og spesielle oljekjølere sørger for at de nye aluminiums ventilkammene får nok kjøling.

Gearkassen er den samme som i S500, men AMG har valgt noe anderledes utvekslinger for å dra nytte av økningen i dreiemoment. Mercedes' Airmatic hjuloppheng har ikke behøvd en oppgradering for å takle høyere effekt.

Synlige endringer

De minst interessante endringene er de som synes best, nemlig en endret front og hekk med diskrete spoilere, samt sideskjørt. Dekkdimensjonen er 245/45R18 på 8,5 x 18-toms felg foran 275/40R18 på 9,5 x 19-toms felger bak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer