I alle fall hvis vi skal tro tyske Auto Motor und Sport. Den aktuelle motoren er en 2,2-liter med dobbeltturbo, nytt i Mercedes-sammenheng, og 204 hestekrefter. Dreiemomentet vil trolig ligge i underkant av 450 newtonmeter.
Likt med BMW og Audi
Antall hestekrefter er nok ikke tilfeldig. Det er nemlig ikke lenge siden BMW viste en 2,0-liter med akkurat samme ytelsen. I mellomtiden har også Audi vært på banen, med Cross Coupé som også har en 2,0-liter med 204 hestekrefter. Snart kommer derfor trolig alle de tre store tyske premiummerkene til å ha nesten jevnstore motorer med nøyaktig likt antall hestekrefter.
Første firer noensinne
I dag er minste motor en 3,0-liter med 235 hestekrefter og 540 newtonmeter som går under navnet S 320 CDI. 204 hester er ikke dramatisk mye mindre enn dette, og like mye som forrige S 320 CDI hadde på det meste, men det er nok antallet sylindere som skurrer mest i folks ører. S-klasse har nemlig aldri hatt en firesylindret motor under panseret. Og dieselfirerer er typisk belemret med et ganske uharmonisk og lite sobert lydbilde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger