Andre generasjon ML ble lansert allerede sommeren 2005, men er først nå testet hos kollisjonstest-ekspertene hos Euro NCAP. Bilen oppnår solide 34 poeng sammenlagt i front- og sidekollisjonstestene og innkasserer dermed fem kollisjons-stjerner.
Kun tre stjerner
Også i barnebeskyttelsestesten oppnår ML 34 poeng. Men fordi det i denne testen kan oppnås hele 60 poeng, må ML nøye seg med kun tre av fem oppnåelige stjerner i denne øvelsen. Både Audi Q7 (39), Land Rover Discovery (39), Volkswagen Touareg (39), Hyundai Santa Fe (37) og Jeep Grand Cherokee (35) oppnådde i sin tid bedre resultater enn ML. Kun Nissan Pathfinder (32) har gjort det dårligere enn ML i klassen for store firehjulstrekkere.
Kun én stjerne
Ifølge Euro NCAP har heller ikke fotgjenger-sikkerhet vært blant de prioriterte oppgavene hos Mercedes-Benz. ML tildeles latterlige seks av 36 oppnåelige poeng i denne kategorien, noe som betyr at ML ender opp med én av fire stjerner.
Til Mercedes-Benz' forsvar skal det understrekes at en rekke produsenter de siste årene har lansert biler som er svært brutale mot myke trafikanter. Likevel - ML var i særklasse svakest på fotgjengerbeskyttelse blant bilene som var i ilden denne runden. Snillest var Lancia Delta (Lancia markedsføres ikke i Norge) med 15 poeng, etterfulgt av den nye folke-SUVen Renault Koleos og Golf-konkurrenten Hyundai i30, begge med 14 poeng.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger