Tjener milliarder

Mest kilometersvindel i disse bilene

Med en liten datamaskin tar det bare noen minutter å skru tilbake kilometerstanden. Tyske luksusbiler er mest utsatt for kilometer-svindel.

TYSKE LUKSUSBILER: Det er tyske luksusbiler som oftest har kilometertelleren skrudd tilbake, viser denne nye rapporten. Foto: Knut Moberg
TYSKE LUKSUSBILER: Det er tyske luksusbiler som oftest har kilometertelleren skrudd tilbake, viser denne nye rapporten. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert

I 2018 konkluderte en EU-studie med at mellom 30 og 40 prosent av alle bruktbilene som gikk ut av Tyskland, hadde manipulert kilometerteller.

Kilometerstanden var skrudd tilbake for å øke verdien på bilen. Totalt var det snakk om svindel for mellom 50 og 90 milliarder kroner. Norges Automobil-Forbund har tidligere beregnet at dette koster norske forbrukere mellom 2 og 5,3 milliarder kroner hvert eneste år.

Tyske luksusbiler

Nå har carVertical, et europeisk firma som har spesialisert seg på å loggføre bilenes service-historie og kjørte kilometer, sett på hvilke biler som er mest utsatt for kilometersvindel.

Fra oktober 2019 til oktober 2020 ble det rapportert over en halv million tilfeller av kilometertellere som var skrudd tilbake. Bilene som ble sjekket var både fra de største europeiske markedene som Tyskland og Frankrike, men også land i Øst-Europa og USA.

127.000 ELLER 37.000?: Dersom det står 37.000 på telleren og bilen føles skranglete, bør det ringen noen bjeller. Foto: ADAC
127.000 ELLER 37.000?: Dersom det står 37.000 på telleren og bilen føles skranglete, bør det ringen noen bjeller. Foto: ADAC Vis mer

Tyske luksusbiler er de som er mest utsatt for å få kilometertelleren skrudd tilbake. Helt på topp finner vi flere modeller fra BMW. Hele 34 prosent av BMWs 7-serie som ble sjekket, hadde skrudd tilbake telleren.

Blant de 15 mest skrudde bilene var Skoda Octavia og Skoda Superb de eneste ikke-tyske modellene, ifølge carVertical. De bilene som er mest utsatte for kilometer-svindel er 10-15 år gamle.

Nesten bare dieselbiler

Et annet interessant funn i undersøkelsen er at det nesten bare er dieselbiler som får skrudd tilbake kilometertelleren. Dette kan skyldes at en dieselbil ofte blir kjørt en del lenger enn en bensinbil.

I tillegg kan det være snakk om at en del av disse er tidligere drosjebiler som i utgangspunktet er kjørt veldig langt. Hos BMW er også en del bensinutgaver skrudd, men også her har de aller fleste bilene dieselmotor.

Det er dobbelt så sannsynlig for at en bruktbil i Tyskland har skrudd kilometerteller som en bruktbil i Frankrike.

ENKELT: Å skru tilbake kjørelengden gjøres på noen minutter med en liten datamaskin som du kan kjøpe for et par tusenlapper på nett. Foto: Tools.de
ENKELT: Å skru tilbake kjørelengden gjøres på noen minutter med en liten datamaskin som du kan kjøpe for et par tusenlapper på nett. Foto: Tools.de Vis mer

I Norge har importen av brukte biler gått ned de siste par årene, blant annet på grunn av ugunstig kronekurs mot euro. Mange av de private aktørene har gått over til heller å importere elektriske biler som det har vært mangel på i Norge.

- Ulønnsomt uten å trikse

I 2018 ble det bruktimportert rundt 21.000 biler – mange fra Tyskland. I 2020 ble det bare importert 12.351.

At lønnsomheten er blitt dårligere, kan også føre med seg at de som fortsatt driver med bruktsalg i utlandet eller bruktimport i Norge i enda større grad blir fristet til å jukse med kilometer for å opprettholde en viss lønnsomhet.

Vi har snakket med flere importører av brukte biler, mange som har måtte slutte på grunn av dårlig lønnsomhet. En importør som vil være anonym, sa det slik:

- Jeg har jobbet med bruktbilsalg i mange år, men i dag er det ikke mulig for meg å drive lønnsom import fra Tyskland. En del brukthandlere gjør det fortsatt og jeg spør meg hvordan de kan tjene penger på dette uten å trikse med for eksempel kjørelengden.

Enkelt å jukse

STYR UNNA: - Antall klager på kilometer-svindel har gått ned, men dersom det står 45.000 på telleren og bilen føles skranglete, er det grunn til å styre unna, sier Audun Bergerud, som har jobbet mange år som teknisk konsulent i NAF. Foto: NAF
STYR UNNA: - Antall klager på kilometer-svindel har gått ned, men dersom det står 45.000 på telleren og bilen føles skranglete, er det grunn til å styre unna, sier Audun Bergerud, som har jobbet mange år som teknisk konsulent i NAF. Foto: NAF Vis mer

Det det er med andre ord viktig for alle som kjøper en bruktbil i en klasse som erfaringsmessig ofte har manipulerte kilometertellere å sjekke bilens historie.

I Norge kan du finne opplysninger om de fleste bilene i denne databasen til Statens vegvesen. Her er kilometerstanden til bilene som er inn til EU-kontroll registrert siden 2015.

Audun Bergerud har jobbet mange år som teknisk konsulent i NAF. Selv om bruktbil-importen har gått ned og det er blitt enklere å sjekke bilens historie, mener han det er all grunn til å være oppmerksom på svindel:

Disse styrer du unna.

– Kjøper du en brukt-importert bil hos en ikke-merkeforhandler, er det god grunn til å være oppmerksom på de forholdene som denne rapporten avslører. Står det 45.000 kilometer på telleren og bilen føles skranglete i for- og bakstilling når du prøvekjører, er det grunn til å stille selgeren noen kritiske spørsmål. Eller styre unna hele handelen, sier Bergerud, som forteller at det er enkelt å trikse med kjørelengden på moderne biler:

– Det gjøres ved å kople en datamaskin med riktig programvare til bilens datasystem og deretter taste inn ny kilometerstand.

Bilene med oftest manipulert kilometerteller

1.BMW 7-serie34,0 %
2.BMW X529,5 %
3.BMW 5-serie27,5 %
4.BMW 3-serie21,0 %
5.BMW X317,1 %
6.BMW 1-serie16,2 %
7.Audi A610,1 %
8.VW Touareg7,9 %
9.Audi A56,9 %
10.Mercedes E-klasse6,7 %
11.VW Passat6,7 %
12.Skoda Superb6,3 %
13.Audi A46,3 %
14.Skoda Octavia6,3 %
15.VW Transporter6,1 %

Kilde: carVirtual

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer