MGF skifter gir på rattet

I september i fjor skrev vi om en mulig utvikling av sportsbilen MGF, i artikkelen "Ny gearkasse og motor til MGF?". I august i år sendes den nye MGF Steptronic ut på markedet i England, med ny gearkasse og seks trinn.

MGF skifter gir på rattet
Publisert

Snart fem år er gått siden MGF kom på markedet: strålende av god, gammel, klassisk og ikke minst britisk sportsbiltradisjon. Inntil nå har den bare vært tilgjengelig med manuelt gir, men nå presenteres MGF med CVT-kasse og sportsratt.

Halvautomatisk

CVT (Continously Variable Transmission) -- eller på norsk: trinnløs gearkasse -- er bygget opp slik at gearskiftene er trinnløse, og umerkelige. MGF Steptronic har en 6-trinns kasse, og sjåføren kan velge om han vil bruke automatgear, eller manuelt gearskifte. Dette er akkurat det samme prinsippet som ligger til grunn for gearkassen i den nye Nissan Primera. (Nissans gearkasse kan du 3815">lese mer om her.

Det manuelle gearskiftet kan enten opereres via den vanlige halvautomatiske gearspaken, eller via knapper på rattet. Slike sportsratt brukes for eksempel i Formel 1-biler, men flere gatebilprodusenter tilbyr nå dette i sine biler, deriblant Audi i enkelte av sine modeller, og -- kanskje ikke fullt så overraskende: Porsche og Ferrari. Audi sitt sportsratt-tilbud kan du lese mer om i artikkelen 2716">Audi tilbyr sportsratt i kombinasjon med tiptronic:Skift gir med rattet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer