Fartsgrenser og veiarbeid

- Midlertidige fartsgrenser bør kun brukes når det er nødvendig

Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet se på bruken av nedsatte fartsgrenser ved veiarbeid.

NEDSATT HASTIGHET VED VEIARBEID? Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet følge opp retningslinjene for bruken av nedsatt hastighet ved veiarbeid. Ifølge retningslinjene til Statens vegvesen skal nedsatt hastighet på en strekning økes og fjernes i perioder der det er forsvarlig at trafikken går som normalt. Foto: NTB scanpix
NEDSATT HASTIGHET VED VEIARBEID? Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet følge opp retningslinjene for bruken av nedsatt hastighet ved veiarbeid. Ifølge retningslinjene til Statens vegvesen skal nedsatt hastighet på en strekning økes og fjernes i perioder der det er forsvarlig at trafikken går som normalt. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Ved veiarbeid vil det i stor grad være lavere fartsgrenser for å ivareta tryggheten på veien. Når veiarbeidet er avsluttet for dagen eller uka, skal det derimot være mulig å kjøre i opprinnelig fartsgrense. Nå ber vi Statens vegvesen se på egne retningslinjer slik at midlertidige fartsgrenser bare blir brukt når det er nødvendig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Ved veiarbeid blir fartsgrensene ofte satt ned for å ivareta sikkerheten til bilistene - og sikkerheten til de som jobber med veiarbeidet.

- Kan skape farlige situasjoner

Samferdselsdepartementet understreker at rett bruk av midlertidige fartsgrenser er viktig for å sikre best mulig framkommelighet og for å opprettholde respekt for de skiltede fartsgrensene.

Men ifølge retningslinjene til Statens vegvesen skal nedsatt hastighet på en strekning økes og fjernes i perioder der det er forsvarlig at trafikken går som normalt.

- Dersom det ikke er grunnlag for å sette ned fartsgrensa, fordi arbeidet er avsluttet og ingen maskiner er til hinder for vanlig trafikk, skal den ikke settes ned. Det fører til utålmodige bilister som i verste fall blir frustrerte og kan skape farlige situasjoner. Det må vi forhindre, sier Dale.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer