Oppdatert med video
For et års tid siden introduserte den amerikanske ingeniøren, industridesigneren og forfatteren Robert Q. Riley den kompakte trehjulingen XR3 for markedet, den gang som byggesett. Nå ser det ut til at kjøretøyet nærmer seg serieproduksjon.
Moduler
Konseptet er fleksibelt og modulært og basert på en diesel-elektrisk hybridløsning hvor man, etter de midler man disponerer, kan velge en enkel løsning i starten og bygge ut etter hvert. Dette fordi hver mekaniske komponent fungerer autonomt og entrer i samspill med de andre via kontakten med kjørebanen. Denne "bilen" (som vil kunne registreres som motorsykkel), ser både sporty og snerten ut, vil - avhengig av valg av drivkilde - kun diesel, kun elektrisitet eller hybrid - ha et forbruk ved blandet kjøring på mellom 0,11 og 0,19 liter per mil. Avhengig av hvor avansert man velger den vil den koste fra ca. 70.000 til opp mot 150.000 kroner i USA. Avgiftsnivået i Norge vil ikke straffe et slikt kjøretøy i overdreven grad.
Demo-video:
Idé fra 1973
Riley begynte å tenke ut planer for fremtidens "menneskelige mobilitet" under oljekrisen i 1973/74 og har ikke gitt seg med det siden. Filosofien bak bilen vi ser her, XR3 (som ikke må forveksles med Fords GTI-konkurrerende Escort fra 80-tallet), uttrykker han slik:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger