Vi kjører mye spektakulært i redaksjonen, men det er svært lenge siden vi har opplevd maken til respons som vi har fått med den dypt gule Supraen. Og heldigvis i positiv forstand.
Uansett hvor den har vært parkert, har det sirklet unger rundt den. Både barn og voksne spør om å få ta bilder, den er rett og slett ei stjerne.

Drøy design
Det mest gledelige for en bilinteressert biljournalist, er at veldig mange vet hva det er også. Supra har ei langt høyere stjerne blant folk enn det jeg trodde. Selvsagt har den heltestatus i Gatebil- og driftingmiljøet. Der kryr det av den forrige modellen, men den nye har tydeligvis gjort seg bemerket langt utenfor de som lever og ånder for styling- og tuning.

Og det er ikke vanskelig å skjønne. Toyota har som vanlig makset designen. Det lange panseret gjøres ennå grommere med relativt høy profil over forhjula.
De brede forlyktene og spoilerne som slikker bakken får den til å se paddeflat ut. Det bulete taket får tankene til å føres mot designhuset Zagato og de smale vinduene ser nesten ut som et hjelmvisir.
Og hekken avslutter godt. Skikkelig bulete bakskjermer, en utrolig ducktail-spoiler og diffuserarrangement får den til å se skikkelig planta ut. Den har nesten like drøy linjeføring som de ekstreme TWR-bilene fra 2000-tallet.

TEST: Dette er tvillingen til Supra. Sjekk forskjellene.
Selv om de firesylindrede utgavene kun kan bestilles med 18-tommere over nett, ser de bra ut på bilen. Premium har 19-tommere. Bredden er uansett den samme – 255 foran og 275 mm bak.

Den er spesielt kul i hvit, rød og gul, men fås også som blå, grå og sort. Ingen av lakkfargene koster ekstra. Entusiastene fyller på med større hjul og mer senk. Da er den TØFF!

Vi glemmer aldri vårt første møte med Prototype-Supra
Du MÅ ha sport
Nyheten er toliteren. Vi trykker inn startknappen i spenning. Lyden ER viktig i en sånn bil. Den innfrir umiddelbart. En litt rå, ærlig og kledelig lyd. Ikke for mye. Ingen pops. Bra jobba.
Det sitter en (lett-trimmet) BMW to-liter med twin scroll turbo under panseret. Den gir 258 hester og 400 Nm gjennom akkurat samme 8-trinns girkasse som i Z4 og den store Supraen.

Supra finnes nå i tre versjoner; Basic og Sport har toliteren, Premium har en velsyngende rekkesekser på 3 liter med 340 hk og 500 Nm. Men den veier også 100 kilo mer, mesteparten i fronten.
Basic koster fra 658.900 kroner. Den skal du ikke kjøpe. Sport koster 704.000. Det er den du skal ha. Da får du BMWs fantastiske aktive differensial som låser fra 0-100 før du tenker at den burde gjort det - og det er alfa og omega for å få utnyttet potensialet og det som gjør at gliset går trill rundt.

Lagd for moro
For det første lager den to striper i asfalten, den får bedre grep og den blir mye morsommere. Den samme diffen sitter selvfølgelig i storebror Premium.
Vi opplever mye av det samme som i tvillingbilen Z4, som har samme motor, drivverk, akselavstand og sporvidde.

Nemlig at den er kjempemorsom bak rattet. Du føler at du kjører skikkelig sportsbil, der du er plassert med rompa en halvmeter foran bakakselen. Den er akkurat passe leken og rampete og samtidig ganske enkel å kjøre.
Prosjektlederen for både GT86 og Supra, Tetsuya Tada, kjørte mye i de argeste konkurrentene under utviklingen, for å få skarpe kjøreegenskaper, uten å miste komforten.

Vi føler han har lykkes. Den er utrolig fin å kjøre. Jo fortere det går, desto mer stabil blir den. Samtidig har fronten en fantastisk turn inn. Den er nøytral og lite masete i senter på styringen, men søker allikevel inn i svingene og vi er aldri i nærheten av å kjenne på noe som minner om understyring.

Test: BMW Z4 M40i gir mest luksus på plattformen.
Tvert imot. Men når du vil leke er utvekslingen i ytterkantene mer enn kjapp nok til å beholde kontrollen. Med antispinn innkoblet, er den snill som et lam.

Det er kun to kjøreprogrammer. Den starter på normal, og så kan du velge sport. Du bestemmer selv hvordan sportsprogrammet skal være via parameterne styring, demping, motor og girkasse.

Du merker aller best forskjell på girkassa og dempingen. I normal er den utrolig rask til å finne høygiret og surre helt nederst på turtelleren. Og dersom du ikke har planer om virkelig å kjøre hardt, kan du fint ha demperne i mykeste stilling.
Da setter den seg kledelig med hekken og er egentlig ganske komfortabel til en sportsbil å være.

Når man sammenligner Supra Sport med Z4 3.0i, er det helt tydelig at filosofien har vært helt forskjellig. BMW gir deg hele tre eksteriørvalg, flere felger, flere skinnvalg inni, og hele tre pakker, der den ene gir deg masse aktiv og passiv sikkerhet.
Testresultat
Toyota Supra 2.0 Sport
Kulest i gata, bra motor, bra girkasse, herlig bakdiff, nydelig sportsbilsfølelse og balanse. voldsomt leken.
700.000 føles mye for 258 hester i disse elbil-tider. Lite sikkerhets- og komfortutstyr.
Det kan du bare kan glemme i Supra. Toyota har skrapet bilen for utstyr, valgt BMW-nøkkel, ratt, hendler og infotainment som er fra en generasjon eller to bakover, men heller lagt penga i den aktive diffen, M Sports-differensialen du bare får dersom du kjøper den sekssylindrede M40i.

Resultatet er en billigere, men morsommere bil. Og for å være helt ærlig, virker det nesten som de har laget den for fansen som elsker å kjøre sportsbil. Det kan vi like veldig godt.
Men forresten. Ikke kjør den sekssylindrede versjonen først dersom du er sugen på toliteren. Da vil du alltid lengte tilbake til den fantastiske sekserlyden.
Toyota Supra 2.0 Sport
Motor: | R4, 16v, Twin scroll turbo, Bensin |
Slagvolum: | 1998 ccm |
Effekt - o/min : | 258 hk / 5000 |
Dreiemoment - o/min: | 400/ 1550 |
0-100 km/t: | 5,2 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,75 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 170 g/km |
Tankvolum: | 52 liter |
L/B/H: | 438/185/130 cm |
Akselavstand: | 247 cm |
Dekkdimensjon: | 255/40R18 275/40R18 |
Bagasjerom: | 290 liter |
Egenvekt: | 1395 kg |
Pris fra kr.: | 656.900 |
Pris testbil kr.: | 704.400 |