Mini interiør-avslørt

BMW endrer forsiktig på suksessen Mini, retrobilen som har funnet flere kjøpere enn de fleste trodde på forhånd.

Publisert
Sist oppdatert

Men under panseret skjuler det seg en markert endring, kompressoren erstattes med en turbo for at Cooper og Cooper S skal få de kreftene som trengs innenfor rammen av strengere utslippskrav fra 2008.

Chrysler ut, PSA inn

1,6-literen som til nå har sørget for fremdriften i Mini har kommet fra Chrysler. For neste generasjon Mini har BMW valgt å jobbe med PSA-gruppen (Citroen/Peugeot) om en motor med samme slagvolum, men mer effekt.

Minste motoralternativ blir en 115-hester, og to turboversjoner som yter henholdsvis 143 og 170 hestekrefter skal sørge for at Mini fortsatt blir morsom å kjøre. Etter hvert vil det i følge Automedia også dukke opp en verstingversjon med 230 hestekrefter.

Større grill

På spionbildene ser det ut som grillen vil bli større, og så vil vindusviskerne bli skjult av panseret for å ivareta fotgjengersikkerheten. Også de runde lyktene ser ut til å øke noe i omfang. BMW har imidlertid forsikret at neste generasjon Mini ikke skal ese ut, og totallengden vil bli omtrent som dagens versjon.

Mer jålete

Interiøret vil i struktur ikke forandre seg mye, hele dashbordet vil fortsatt være bygget rundt ett kjempestort speedometer. Den største forskjellen er kanskje at det vil være mulig å få versjoner med mer jålete interiør, for eksempel polert tre. Det er mange spennende detaljer på de, for spionbilder å være, gode interiørbildene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.