MINI John Cooper Works Electrification

Minis råeste blir elektrisk

BMW tester prototyp på Nürburgring.

KJAPPING: Mini tester en elektrisk versjon av verstingen JCW på Nürbrurgring om dagen. Video: MINI. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mini avslører perfekte spionbilder av en råskinn-variant av sin elektriske Mini. Den har så å si identisk styling som Mini Cooper Works GP.

Det vil si en gigantisk dobbeltvinge på taket, veldig sære add-on skjermbreddene og kraftig skulpturert front, med dypere spoiler og det karakteristiske luftinntaket på panseret.

Men på den elektriske versjonen har man lukket grillen, akkurat som på dagens SE, og den mangler de to sentralt plasserte pottene i hekken.

Nå testes den elektriske råtassen i «det grønne helvetet», Nürburgring.

Nok en gang må entusiastene som kjenner Minis historie vri seg litt i stolen og svelge en kamel. Merkevaren John Cooper Works ble til i 2001 da «New Mini» gjenoppsto.

Cooper-modellene var velkjente modeller før i tiden, trimmet av Cooper, som også bygde formelbiler. BMW fikk rettighetene til navnet, og dermed oppsto John Cooper Works, (JCW) som igjen var gamle Cooper, med svært hyggelige oppgraderinger av Cooper-modellene fra Mini. Henger du fortsatt med?

Nå er det altså denne tuning-merkevaren som skal bli det elektriske råskinnet, litt det samme som skjedde hos Volvo. Polestar var jo et privat selskap som bygde racerbiler og bøllevarianter av Volvo. De ble kjøpt opp og endt opp som elbilmerke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer