MINI John Cooper Works Electrification

Minis råeste blir elektrisk

BMW tester prototyp på Nürburgring.

KJAPPING: Mini tester en elektrisk versjon av verstingen JCW på Nürbrurgring om dagen. Video: MINI. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mini avslører perfekte spionbilder av en råskinn-variant av sin elektriske Mini. Den har så å si identisk styling som Mini Cooper Works GP.

Det vil si en gigantisk dobbeltvinge på taket, veldig sære add-on skjermbreddene og kraftig skulpturert front, med dypere spoiler og det karakteristiske luftinntaket på panseret.

Men på den elektriske versjonen har man lukket grillen, akkurat som på dagens SE, og den mangler de to sentralt plasserte pottene i hekken.

FEITE: 18-tommerne fra GP med 225/35 profil-dekk ser fete ut, og de skal klare å holde den noe tyngre elektriske versjonen på veien. Foto: Mini.
FEITE: 18-tommerne fra GP med 225/35 profil-dekk ser fete ut, og de skal klare å holde den noe tyngre elektriske versjonen på veien. Foto: Mini. Vis mer

Nå testes den elektriske råtassen i «det grønne helvetet», Nürburgring.

Nok en gang må entusiastene som kjenner Minis historie vri seg litt i stolen og svelge en kamel. Merkevaren John Cooper Works ble til i 2001 da «New Mini» gjenoppsto.

NULL EKSOS: Det er bare et stort hull på den maskerte bilen. Foto: Mini.
NULL EKSOS: Det er bare et stort hull på den maskerte bilen. Foto: Mini. Vis mer

Cooper-modellene var velkjente modeller før i tiden, trimmet av Cooper, som også bygde formelbiler. BMW fikk rettighetene til navnet, og dermed oppsto John Cooper Works, (JCW) som igjen var gamle Cooper, med svært hyggelige oppgraderinger av Cooper-modellene fra Mini. Henger du fortsatt med?

Nå er det altså denne tuning-merkevaren som skal bli det elektriske råskinnet, litt det samme som skjedde hos Volvo. Polestar var jo et privat selskap som bygde racerbiler og bøllevarianter av Volvo. De ble kjøpt opp og endt opp som elbilmerke.

DOUBLE TROUBLE: I bunn og grunn er looken en GP, som man også ser at vingen er hentet fra. Foto: Mini.
DOUBLE TROUBLE: I bunn og grunn er looken en GP, som man også ser at vingen er hentet fra. Foto: Mini. Vis mer

Nok om det. Den nye prototypen bringer ikke veldig mye nytt til torgs annet om bud om mer elektrisk effekt i forhold til dagens elektriske Cooper SE. Det ser i hvert fall ut til at dette konseptet er bygget på dagens sju år gamle plattform som er tilpasset bensin- og dieselmotor, ikke en helt ny helelektrisk plattform.

BMW sier svært lite om den nye prototypen, men det er grunn til å tro at det fortsatt er snakk om en forhjulsdrevet variant, antakelig på drøyt 300 hester som JCW GP har i dag.

FIRESTEMPLEDE: Bremseskivene ser ut til å være fra GP-versjonen, men mens GP har 6-stemplede callipere, ser dette ut til å være helt andre 4-stemplede callipere. Foto: Mini.
FIRESTEMPLEDE: Bremseskivene ser ut til å være fra GP-versjonen, men mens GP har 6-stemplede callipere, ser dette ut til å være helt andre 4-stemplede callipere. Foto: Mini. Vis mer

Det finnes selvfølgelig muligheter for å putte inn en motor bak også, for eksempel motoren i den ladbare Countryman på 88 hester. Og GP har tradisjonelt ikke bakseter, så plassproblemene kunne enkelt blitt løst, men det er lite trolig at de går for en slik løsning.

Da er det mer trolig vi vil se en variant av elmotoren man finner i iX3. Det er en svært kompakt og energieffektiv motorpakke, som yter 286 hester og svært hyggelige 400 Nm i dag. Det burde være nok til å sette fart på den lille bilen.

TETT: Fronten er like tett som informasjonen fra Mini. Vi vet foreløpig ingen spesifikasjoner. Foto: Mini.
TETT: Fronten er like tett som informasjonen fra Mini. Vi vet foreløpig ingen spesifikasjoner. Foto: Mini. Vis mer

Da er det mye større spenning rundt valg av batteri. I dagens SE har man lånt motor og batteri fra BMW i3 S. Det vil si 184 hk og 270 Nm sammen med et batteri på 32,6 kWt. Cooper SE klarer akselerasjonen fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder.

Dagens GP med 2-liters motor klarer det på 5,2 og den elektriske bør strengt tatt være raskere for å være spennende. Akselerasjon er som kjent elbilens trumfkort. Det spennende vil være hvordan man får kreftene i bakken.

LUKKET: Luftinntaket har hengt med helt siden kompressormodellene fra 2002, men er lukket på elversjonene. Foto: Mini
LUKKET: Luftinntaket har hengt med helt siden kompressormodellene fra 2002, men er lukket på elversjonene. Foto: Mini Vis mer

Trolig vil vi se et batteri basert på teknologien fra iX3. Batteriet på 80 kWt brutto har 30 prosent høyere energitetthet enn i deres øvrige batterier. Da kan vi også håpe på ladehastighet på 150 kW på hurtiglader og 11 på hjemmelader også.

Så stort batteri er det selvfølgelig ikke plass til i lille Mini, men det sier seg selv at man må opp fra dagens størrelse, som bare gir en rekkevidde på 23 mil med pen kjøring.

UNION JACK: Mini er helt rå på detlajer. Det er de selvsagt her også. Foto: Mini
UNION JACK: Mini er helt rå på detlajer. Det er de selvsagt her også. Foto: Mini Vis mer

Forbruket blir langt høyere med flat pedal rundt den 21 kilometer lange Nordsløyfa på Nürburgring, og den må kunne kjøres hardt mer enn 10 mil før den må lades.

- Vi har vist hvordan kjøreglede kan kombineres med elektrisk drivlinje i Mini Cooper SE, sier sjefen for Mini, Bernd Körber, som fortsetter:

TØFF: Skjermbreddere og styling kommer fra GP. La oss håpe den blir like inspirerende bak rattet. Foto: Mini.
TØFF: Skjermbreddere og styling kommer fra GP. La oss håpe den blir like inspirerende bak rattet. Foto: Mini. Vis mer

- Nå er tiden kommet for å oversette passion for performance til JCW-merkevaren også. Det er derfor vi har laget dette konseptet.

Fokuset på en elektrisk versjon av JCW sier hvor viktig elektrisk mobilitet er for Minis framtid, mener han.

Og skal vi se på det lille vi kan tyde fra bildene, virker det lovende. Det er grunn til å tro at understell, oppsett og bremser blir minst like giftige som i dagens GP, og med responsen i elmotoren og en langt hyggeligere plasseringa av vekta, kan dette bli en meget potent fortsettelse i Mini-historien, selv om Cooper i England helt tydelig ikke er i bildet lenger.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer