Euro NCAP

Mistet én stjerne i krasjtest

Et skred av fem stjerner, men enkelte måtte ta til takke med fire.

Nye Hyundai Kona var blant tre biler som måtte nøye seg med fire stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Foto: Euro NCAP
Nye Hyundai Kona var blant tre biler som måtte nøye seg med fire stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Foto: Euro NCAP Vis mer
Publisert

Euro NCAP er en godt etablert institusjon som sjekker sikkerheten i nye biler og krasjer dem i ulike vinkler og scenarioer for å så bedømme hvor trygt både fører og passasjerer sitter.

Testene blir stadig mer omfattende – de siste åra har man for eksempel også sett på førerstøttefunskjoner og hvor hardt det går ut over fotgjengere om man skulle være uheldig.

Nå har organisasjonen testet nok en bolk med nye biler, og de fleste av dem oppnådde de fem stjernene, som med åra nesten har blitt sett på som obligatorisk for å selge godt her i Europa.

Men det skal sies at 2023-testen stiller høyere krav enn tidligere tester, og at score og stjerner derfor ikke kan sammenliknes med tidligere utgaver av testen.

Fire stjerner til Hyundai Kona

Av de 11 bilene Euro NCAP har testet i denne omgangen, er det tre av bilene som får fire stjerner mens resten av dem får fem. Ved siden av Vinfast VF8 og Honda ZR-V må også nye Hyundai Kona ta til takke med stjernetrekk. Det er også bilen som får svakeste totalscore hittil i 2023-testen.

Hyundai Kona har i mange år vært en storselger i Norge og er den 4. mest solgte bilen hittil i fjerde kvartal. Den nye utgaven har blitt vesentlig større enn før. Foto: Pål Joakim Pollen
Hyundai Kona har i mange år vært en storselger i Norge og er den 4. mest solgte bilen hittil i fjerde kvartal. Den nye utgaven har blitt vesentlig større enn før. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Det er først og fremst delkarakterene fotgjengere og førerassistansesystemer Kona scorer svakere på, der den koreanske bilen får henholdsvis 64 og 60 av 100 poeng.

Særlig beskyttelse av fotgjengernes bekkenområde var dårlig, det samme for lårbeinet. Bilen advarer heller ikke mot syklister som kommer opp på siden bakfra, enten det er før man vil åpne døra eller svinge til venstre. På sikkerhetsfunksjoner får bilen dessuten vurderingen «adekvat» på punktet for automatisk nødbremsing for møtende kjøretøy.

Mange får fem

Åtte av de 11 bilene får altså fem stjerner i denne runden. Det gjelder følgende biler:

Volkswagen ID.7 fikk årets nest høyeste score på beskyttelse av dem i forsetet (95 %), bare slått av Nio ET5 (96 %). For baksetepassasjerene er det Mercedes-Benz EQE SUV som har årets høyeste score (90 %), etterfulgt av Vinfast VF8 (89 %) og Kia EV9/VW ID.7 (88 %).

BMW i5 er tydeligvis bilen man helst vil bli påkjørt av, der bilen scorer 86 % i fotgjenger-kategorien, mens EQE SUV og Smart #3 kan smykke seg med 85 % og topplassering i delkategorien førerassistansesystemer av bilene som er testet i 2023.

Hele lista finner du hos Euro NCAP.