Mitsubishi blir mer spennende

Mitsubishi har greid å stanse den nedovergående trenden. Nå gjelder det å snu den...

Publisert
Sist oppdatert

... men da trengs et bredere modellspekter. I 1998 var merket representert i alle viktige segmenter, med småbilen Colt, kompaktbilen Lancer, de populære mellomklassebilene Carisma og Galant, fleksibilen Space Wagon og terrengbilen Pajero. I dag er det huller i produktrekken; i den viktige mellomklassen har både Carisma og Galant takket for seg.

Nytt fra røttene

Mitsubishi begynte faktisk å lage biler alt i 1917, selv om det først var i 1959 full-skala produksjon begynte. Merket opparbeidet seg på sekstitallet grundig ekspertise på området firehjulstrekkere ved å produsere amerikanske Jeep på lisens. Slik utviklet de sin egen Pajero som i dag er en av favorittene i SUV-markedene. I motorsport har rally-utgaven Pajero Evo de siste årene hatt enestående suksess i Dakar-rallyet.

For å bli et mer spennende merke trengs litt mer krydder - også på SUV-fronten. I så måte er konseptet Nessie, som vi ser bilder av her, interessant. Det dreier seg i følge pressemeldingen fra ItalDesign, som har utviklet bilen i samarbeid med Mitsubishi og Linde-gruppen (systemer for utnyttelse av hydrogen-energi), om en dyptgående analyse av fenomenet SUV. Designmessig gjør nytenkningen seg utslag i en kupé-lignende fasong. Den kalles 2,5V for to og et halvt volum. Blant annet forlenger frontruten seg bakover slik at det blir et slags glass-tak som gjør innemiljøet lysere.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.