Mitsubishi Lancer Evo VI (2001)

Mitsubishi Lancer får ingen til å heve på øyebrynene. Men når du legger til betegnelsen Evolution blir det noe helt annet.

Mitsubishi Lancer Evo VI (2001)

Er det noe Mitsubishi virkelig er stolte av, så er det innsatsen på rallyfronten. Lancer Evolution har skilt seg ut siden de første modellene kom i 1993. Det var med Evolution Tommi Mäkinen ble verdensmester hele fire ganger. Evo VI kom i 1999 og to år etter kom spesialmodellen Tommi Mäkinen Edition. Den ble produsert i bare 4500 eksemplarer – i fargene rød, sølv og sort.

Denne modellen skiller seg fra vanlig Evo VI ved en annerledes front (tåkelysene er fjernet), bærebjelker i titan for å lette vekten, aktiv bakdifferensial (mer kraft overføres til ytre hjul i svinger), større bremser, stivere dempere og andre fjærbein. Dette er en påkostet bil, bare magnesiumsfelgene koster 15 000 kroner stykket! Totalt kostet Evo VI TME 150 000 kroner mer enn en vanlig Evo VI.

Hvordan oppfører noe slikt seg på veien? Jo, som Petter Solberg ville sagt: Helt verst! Dreiemomentet er på 373 nm og i forhold til Impreza WRX Sti kommer kreftene tidligere. Lanceren er også mindre anstrengende å kjøre. Det avanserte firehjulstrekksystemet gjør at den kan presses hardere i svinger. Så å si ingen biler drar fra denne når krappsvingene kommer!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer