Mitsubishi Sigma (1992)

Dette var en populær mellomklassebil tidlig på 80-tallet. Den gjenoppsto som luksusbil – og forsvant nesten helt fra salgsstatistikkene. I dag er den et rimelig alternativ til tyske brukte luksusvogner…

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Ved første øyekast ser Mitsubishi Sigma ut som en forvokst Galant. Ser du litt nærmere på den, oppdager du at fronten er sterkt BMW-inspirert – og at karosseriet fra fordørene og bakover er nesten skummelt likt Jaguar XJ. Tilfeldig? Selvfølgelig ikke.

I kjent japansk tradisjon stjeler man fra overalt. Og i kjent (men ikke tilsiktet) tradisjon blir resultatet altfor anonymt. Likevel – denne ser slett ikke verst ut. Men til tross for alle gode hensikter endte Mitsubishis forsøk på å slå seg inn i direktørsegmentet med mageplask. Sigma er en sjelden bil her hjemme. Som bruktbil kan den derfor være et svært godt kjøp.

Den aller største godbiten skjuler seg under panseret: En 3-liter med 24 ventiler. Den yter 205 hk(!) og gjør at du kan sjokkere mange GTI-eiere som aner fred og ingen fare før du drar fra dem i lyskryssene. Det er likevel på landeveien at denne bilen trives best. Fjæring og demping er mot det komfortable, i tillegg er den svært stillegående. Sekseren brummer fornøyd lavt der fremme.

InteriørMed en lengde på 475 cm var Sigma rettet inn mot BMWs 5-serie. Men japanerne har ikke gjort noen stor jobb med plassutnyttelsen. Plassen foran er grei, i baksetet er det derimot forbausende beskjeden beinplass og i tillegg er det ganske grunt. Det er akkurat her, i interiøret, at Sigma faller gjennom sammenlignet med andre direktørbiler. Det var gammeldags allerede i 1992, og er preget av mye og svært suspekt ”treverk”. Setene er også overraskende mye preget av alderen. Men utstyrsnivået er solid. Automat, cruisekontroll, klimaanlegg, ABS og airbag er på plass. I tillegg har den selvfølgelig sentrallås og elektrisk styrte vinduer og speil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer