Krigen i Ukraina

Mobbes

Lada gjenopptar produksjonen, men det har kostet.

NYLANSERING: Lada Granta er nylansert, men i en nedstrippet versjon. Foto: Reuters
NYLANSERING: Lada Granta er nylansert, men i en nedstrippet versjon. Foto: Reuters Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den russiske bilprodusenten AvtoVAZ måtte stanse bilproduksjonen etter sanksjoner mot landet trådte i kraft på grunn av invasjonen av Ukraina.

Produsenten - som er mer kjent som Lada her hjemme - var inntil april i år deleid av Renault, men er nå tilbake på statlige hender.

«Sanksjonsfri»

Denne uka ble det kjent at fabrikken har gjenopptatt produksjonen av modellen Lada Granta,

- Vi må fortsette å produsere de mest populære og rimelige bilene på det russiske markedet, som ikke er avhengige av mangelen på importerte komponenter, sa AutoVAZ-sjef Maksim Sokolov, da nyheten ble kjent, ifølge Sky News.

Dette skjer imidlertid ikke uten opptil flere streker i regninga.

Flere medier, deriblant NBC, skriver at modellen som nå produseres mangler både kollisjonsputer, ABS-bremser, stabilitetskontroll og nødstoppmekanismer på setebeltene.

Den skal heller ikke kunne oppfylle moderne avgasskrav.

- Dette er et veldig tilbakeskritt, sier Dawid Ward, som er president i Global New Car Assessment Programme, som jobber med å utvikle bilsikkerhet over hele verden, ifølge NBC.

Mobbes

Den russiske nylanseringen har ikke gått upåaktet hen hos internett-folket, og det spares ikke på humoren.

- Hvor er kassettspilleren? spør blant annet en twitterbruker under et innlegg postet av BBC-journalist Francis Scarr.

Scarrs innlegg viser et tv-innslag fra den statseide tv-kanalen Rossija 1, der nyheten om den nye bilen omtales.

Prislappen er det imidlertid lite å si på. Bilen koster 675 900 rubler, noe som tilsvarer knappe 120 000 norske kroner i skrivende stund.

Norgesbil

De som har levd en stund, husker nok Lada godt. Bilene var et velkjent syn her til lands på 70 og 80-tallet.

TRAVER: Mange nordmenn har sittet i en Lada Riva. De ble solgt her til lands. Foto: Shutterstock Editorial
TRAVER: Mange nordmenn har sittet i en Lada Riva. De ble solgt her til lands. Foto: Shutterstock Editorial Vis mer

Ifølge Broom, ble de siste Lada-bilene i Norge solgt i 1999 og den norske importøren ga seg året etter.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer