- Vi jobber for at 2025-målene skal nås. Det betyr at vi skal bare selge nulluslippsbiler, sier Harald A. Møller-sjefen Ulf Tore Hekneby til bilbransjenettstedet Bilnytt.no (abonnementstjeneste).

- Med ID-familien kan vi fase ut bensin og diesel fra personbilprogrammet og bli en nullutslippsimportør innen 2025, sier han.
Men han legger til:
- Det forutsetter at elbil-insentivene må fortsette – både når det gjelder kjøp og bruk.

Så lenge varer elbil-batteriet
Det betyr med andre ord at moms- og avgiftsfritaket må opprettholdes.
e-Golf vil bli 115.000 kroner dyrere
- Om for eksempel e-Golf skule bli belagt med samme moms- og engangsavgift som en Golf med bensinmotor, vil prisen bli tett opp mot 450.000 kroner. Da er den ikke konkurransedyktig lenger, sier Hekneby til Bilnytt.no.
Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener derimot at dette går altfor fort. De vil heller tråkke på bremsen og står fast sin anbefaling om gradvis innføring av moms på elbiler fram mot 2025. Samtidig tar de til orde for å se fem år lenger fram i tid - mot år 2030.

Norges internasjonale forpliktelser på reduksjon i klimautslipp gjelder for 2030.
- Likevel har Stortinget valgt å ha en målsetting om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler allerede i 2025. Hvorfor har vi det så travelt i Norge? spør NBF-sjef Stig Morten Nilsen, som ikke er sikker på om hele landet er klar for en så rask overgang.
Overfor Bilnytt.no etterlyser han grundige konsekvensutredninger om det i praksis er mulig å oppnå – og ikke minst for hva det vil koste den norske stat.
Dropper hybrid
Ifølge Wall Street Journal har ikke Volkswagen eller General Motors noen plan om å ta igjen forspanget Toyota har på hybrid. Nå vil bilgigantene heller satse alt på elektriske modeller.

Disse bruktbilene er verst å bli kvitt
- Hvis jeg skal investere én dollar, skal jeg bruke den på en hybrid? Eller skal jeg heller bruke den på svaret vi alle vet og komme ditt raskere enn alle andre, sier GM-sjefen Mark Reuss retorisk.
Volkswagen-gruppen, som har noen halvhjertede forsøk med Jetta, Touareg, Audi Q5 og Porsche Cayenne, har i flere år fortalt om kommende hybridteknologi som skal senke forbruket. Men nå er det bare de helelektriske modellene i ID-familien som får fullt fokus.
Vi skynder oss å legge til at det bare gjelder «vanlige» hybridmodeller - og ikke de med ladekabel, som for eksempel Passat GTE.
