I dag er det 25 prosent moms på kjøp av bensin- og dieseldrevne biler, mens elbiler er fritatt for både moms og engangsavgift.
Det har gitt resultater: I Norge sto elbiler for over halvparten – 54,3 prosent – av nybilsalget i fjor.
Det setter Norge i en særstilling i verden. På verdensbasis er markedsandelen for elbiler på rundt 3 prosent.
Et uttalt mål for regjeringen er at alle nye biler som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler.
Halvering av salget
Men om elbilene blir ilagt full moms, vil salget av slike biler antakelig bli omtrent halvert, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler vil øke med rundt 60 prosent. Det slår forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) fast i en ny rapport om klimaeffekten for bilavgifter.
Forskerne Lasse Fridstrøm og Vegard Østli har analysert markedet for nye personbiler i perioden 2003 til 2019 – mer enn to millioner bilkjøp.
På grunnlag av denne analysen har de beregnet hvordan bilkjøperne ville reagere på et stort antall ulike endringer i priser, avgifter og teknologi.
Høyere inntekter – høyere utslipp
Full moms vil gi økte momsinntekter fra nye personbiler på rundt 7,6 milliarder kroner, og innbetalingene av engangsavgift ville gå opp med snaut 3 milliarder, fordi flere bilkjøpere ville velge avgiftsbelagte bensin- og dieselbiler, viser beregningene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger