Mondeo får konkurranse

Hele syv år er gått siden Citroën lanserte C5. Nå har vi prøvekjørt dens flunkende nye - og en god del bedre - etterfølger.

Publisert
Sist oppdatert

LISBOA (DinSide Motor): Vi fikk se nye Citroën C5 for første gang for en drøy uke siden (4. mars) på bilutstillingen i Genève og denne uken bar det til Portugal for å prøve nykommeren på veien. Vi var, allerede før vi tok rattet, klar over at Citroën har jobbet hardt og mener alvor i den tøffe europeiske mellomklasse-konkurransen.

Og det måtte da også til. Selv den ansiktsløftede og oppgraderte C5 av første generasjon kunne ikke håpe på å forsvare sin allerede beskjedne posisjon stort lenger.

Eldst i klassen

På de syv årene den utgående Citroën C5 har eksistert har en god del skjedd i mellomklassen, og konkurranse-situasjonen er blitt en ganske annen. Klasselederne Ford Mondeo og VW Passat flankeres av helt nye utgaver av biler som nye Mazda 6 og Renault Laguna. Til og med Audi A4 blander seg inn i dette selskapet med sine innstegsversjoner.

Dagens Toyota Avensis eksisterte ikke da utgående C5 kom, heller ikke Peugeot 407 - ja til og med utgående Honda Accord - som erstattes om kort tid - kom på markedet først to år etter C5 og det samme er tilfellet med Opel Vectra - som også nærmer seg slutten på sin karrière.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer