KOLBOTN (DinSide Motor): Den råeste bensinmotoren er ikke helt riktig, V6-motoren som yter 204 hestekrefter er en snillere utgave av 226-hesteren som sitter i ST220. 204 hestekrefter holder imidlertid godt, 0-100 km/t er unnagjort på 7,9 sekunder og 240 km/t som toppfart skulle holde for de fleste.
En kort prøvekjøring ga også inntrykk av en bil som hadde i seg både komfort og sportslige ambisjoner. Vi kjørte på 18-tommers felger, og Mondeoen tålte greit de ambisiøse dimensjonene. For komfortens del er likevel de standard 17-tommerne et bedre valg.
Stor diesel
En ny 2,2-liters dieselmotor imponerte med kraft på lave turtall, og fine egenskaper også når turtelleren oppholdt seg i området rundt effekttoppen. Effekttoppen er ved 3.500 o/min og da yter motoren 155 hestekrefter. Ford satser på en turbo som under visse forhold lader litt ekstra. Vanlig dreiemoment er 360 Nm ved 1.800 o/min men ved for eksempel en forbikjøring vil du etter hvert få 40 Nm ekstra.
En 2,2-liter er en relativt stor dieselmotor for mellomklassen, det er vel bare Volvo og Renault som stiller med tilsvarende motorer. Forden stiller med mer dreiemoment enn begge disse, og selv om D5-motoren til Volvo tilbyr 8 hestekrefter mer, er Mondeoen den klart kvikkeste av disse bilene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger