Det er ikke ofte Bugatti lanserer en ny bil. Når det skjer, er forventningene store. I 2020 ble Bolide, som navnet blir, vist fram som et rent tankeeksperiment av en lettvekts hyper-sportsbil. Neste år, fire år seinere, er den blitt virkelighet. Da får de første kundene denne bilen i garasjen.
Den er ikke for hvem som helst. For det første er den bygget som et bane-monster.
Under panseret (som i dette tilfellet er midt i bilen) sitter det en motor med 16 sylindrer i W-form. Sammen med fire turboer skal den gi noe sånt som 1 600 hester. I tillegg er bilen bygget med lette materialer som kullfiber og titan, slik at den bare veier 1450 kilo.
Ren racerbil
Hva dette resulterer i når det gjelder akselerasjoner og toppfart, sier Bugatti foreløpig ikke noe om. Fra før lager den lille fabrikken i Frankrike modellen Chiron, som er god for noe sånt som 440 kilometer i timen. Bolide skal prestere enda bedre, ifølge Bugatti-sjef Christophe Piochon:
- Bolide tar Bugatti inn i et nytt territorium. Aldri tidligere har vi klart å bygge en så kraftig motor inn i et så ultralett karosseri. Prestasjonene blir slik at den må betegnes som en bil for racerbaner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger