Det er ikke ofte Bugatti lanserer en ny bil. Når det skjer, er forventningene store. I 2020 ble Bolide, som navnet blir, vist fram som et rent tankeeksperiment av en lettvekts hyper-sportsbil. Neste år, fire år seinere, er den blitt virkelighet. Da får de første kundene denne bilen i garasjen.
Den er ikke for hvem som helst. For det første er den bygget som et bane-monster.

Solgt for 1,4 milliarder
Under panseret (som i dette tilfellet er midt i bilen) sitter det en motor med 16 sylindrer i W-form. Sammen med fire turboer skal den gi noe sånt som 1 600 hester. I tillegg er bilen bygget med lette materialer som kullfiber og titan, slik at den bare veier 1450 kilo.
Ren racerbil

Hva dette resulterer i når det gjelder akselerasjoner og toppfart, sier Bugatti foreløpig ikke noe om. Fra før lager den lille fabrikken i Frankrike modellen Chiron, som er god for noe sånt som 440 kilometer i timen. Bolide skal prestere enda bedre, ifølge Bugatti-sjef Christophe Piochon:

Ronaldo brukte 100 millioner på ny bil
- Bolide tar Bugatti inn i et nytt territorium. Aldri tidligere har vi klart å bygge en så kraftig motor inn i et så ultralett karosseri. Prestasjonene blir slik at den må betegnes som en bil for racerbaner.
Kundene i kø
At bilen ikke er for hvem som helst, tilsier også prisen. Bolide skal bare bygges i 40 eksemplarer og de første kundene som får bilen neste år, må punge ut med 4 000 000 euro. Det tilsvarer rundt 47 millioner kroner. Det forhindrer ikke at kundene har stått i kø. Nå er det for seint. Bilen er utsolgt.