Møt e-volo Multicopter

Er dette en mulig fremtidsløsning for individuell transport? Det mener det tyske selskapet e-volo.

TAKE-OFF: - Godmodige kjøreegenskaper, sier ingeniør Thomas Senkel etter å ha utført den etter eget utsagn første bemannede flyvning med elektrisk helikopter. Foto: e-volo
TAKE-OFF: - Godmodige kjøreegenskaper, sier ingeniør Thomas Senkel etter å ha utført den etter eget utsagn første bemannede flyvning med elektrisk helikopter. Foto: e-volo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ta på hjelm, sett deg i en stol, spenn deg fast - og fly av sted. Det høres besnærende enkelt ut, ikke sant?

Rimelig og enkelt

Og skal vi tro det tyske selskapet e-volo, er det det også. Det er denne gjengen entusiaster fra Karlsruhe i Sør-Tyskland som har utviklet konseptet, med et elektrisk "multikopter" som første produkt. Det dreier seg i denne omgang om et fartøy for individuell forflytning og utviklerne ser for seg at den kan brukse som et mye billigere alternativ til fly eller helikopter i for eksempel høydefotograferings- eller overvåkings-øyemed. I tillegg er det selvsagt en rimeligere og enklere løsning for alle de som bare drømmer om å kunne forflytte seg i luften.

Flinke gutter

Bak e-volo står et team bestående av fysiker og pilot Thomas Senkel, som har stått for konstruksjonen, dataingeniøren Stephan Wolf, som har sørget for det elektroniske, samt Alexander Zosel som, i tillegg til å ta seg av salg, marketing og PR, er ektiv pilot og flyve-instruktør. De tre har i tillegg fått hjelp av en designer.

Lave kostnader

Innholdsfortegnelse:

  1. Rimelig og enkelt
  2. Flinke gutter
  3. Lave kostnader
  4. Se det fly:
  5. Som luft-taxi?
  6. 80 kg - med batteri
  7. Så var det sikkerheten...
Multikopteret har sin store fordel i sin svært enkle konstruksjon. Eldriften gjør at en rekke slitasjeelementer fra klassiske helikoptere kan elimineres. De 16 rotorene og samspillet mellom dem for at apparatet alltid skal flys stabilt, kontrolleres elektronisk med en joystick via en såkalt "fly-by-wire"-løsning. Den kan integreres med en GPS-løsning og anti-kollisjonsløsning som oppdager hindere. Elmotorer, litiumion-batteri og elektronisk kontroll utgjør "drivstoff" og drivlinje. Dermed skal det også dreie seg om svært lave vedlikeholdskostnader. Også driftskostnadene blir lave - ifølge e-volo kan multikopteret fly i en time for seks euro (vel 40 kroner) i strøm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer