433 300 kroner, pluss frakt og levering, koster vårt testeksemplar av hybridmodellen VW Golf. Riktignok er det ikke den aller billigste motorvarianten (1,0 eTSI 110 hk starter på 343 700,-) og den har en mengde av utstyr, men likevel.
Bilen har ikke engang ryggekamera. Ikke at det skal være avgjørende i seg selv. Selv om nær sagt alle klarer å sette fra seg en bil uten et videobilde, er det ikke til å komme fra at det er langt opp på ønskelista når vi plukker tilleggsutstyr i 2020.
Det skal likevel sies: Volkswagen har naturligvis gjort forbedringer med Golf 8 (8. generasjon). Blant annet nye lykter, mer og bedre sikkerhetsutstyr, nye hybridmotorer, ny kjøreassistanse (mer autonomi), ny girstang og nytt infotainment.
På vei bort
Men Golf er Golf. Om det kunne vi sagt så mye. Den står hjertet vårt nært - spesielt for undertegnede, som vokste opp med en leken VW Golf 1 GTI i oppkjørselen. Det er en grunn til at modellen har blitt én av tidenes aller største suksesser i både inn- og utland.
Nå begynner det imidlertid å blinke et rødt lys for verdenssuksessen. Ikke lenger er den å få som elbil, samtidig som det er slutt på stasjonsvogn-utgaven. Og som nevnt er den også i ferd med å bli skummelt dyr. Med andre ord; Golf fases ut.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger