Motor:
Toyota Landcrusier 100 er i første rekke laget for det amerikanske marked, og selges der under Lexus-navnet, den eneste forskjellen er da at bilen har mer krom og utstyr enn LandCruiseren som selges i Norge. Men motoren er den samme, en 4,7-liters V8. Og nettopp det at den er laget for USA-markedet, betyr at den ikke har allverdens effekt i forhold til slagvolumet, men det den mangler i effekt tar den igjen i dreiemoment.
Range Roverens 8-sylindrede er en liten desiliter mindre hva slagvolum angår. Men konstruksjonen må kunne betegnes som "enkel" i forhold til Toyotaens fireventilsteknikk og avanserte brennkammerutforming. Rover bruker en motor som har hengt med i mange år, som baserer seg på 2 ventiler og støtstenger per sylinder.
Roverens motor er med andre ord enkel, men den er sterk, pålitelig og enkel i konstruksjonen. Den er effektiv i den betydning at de forflytter bilen 2 tonn (og vel så det), kjapt og greit, men den er på ingen måte snill på drivstoffet, vårt testforbruk ble på dryge 1,74 liter per mil.Toyota LC 100: 173 kW(235 hk) - 434 Nm/3.600 o/min - 1,59 l/milRange Rover 4.6 165 kW(224 hk) - 380 Nm/3.000 o/min - 1,74 l/mil
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger