Motor- og girkassealternativer

Ut med pumpedyse, inn med common rail og kompressor.

Publisert
Sist oppdatert

Dagens A6 2.0 TDI har Volkswagen-konsernets pumpedysemotor under panseret. Denne kjennetegnes ved en noe hardere og mer støyende gange enn det som er vanlig. Nå erstattes pumpedysemotoren av en common rail-motor med identisk slagvolum.

Dreiemomentet er fortsatt 320 newtonmeter, men Audi har valgt å gå ned fra 140 til 136 hestekrefter. Dette, sammen med litt senking og en forbruksoptimert girkasse, sørger for at nye A6 2.0 TDI e skal klare seg med 0,53 liter diesel per mil ved blandet kjøring - 0,1 liter mindre enn dagens utgave med pumpedysemotor og partikkelfilter.

Apropos partikkelfilter, kan det nevnes at samtlige dieselutgaver nå får dette som standardutstyr.

Turtallsvillig

Vi fikk noen minutter med 2.0 TDI e i Düsseldorf og omegn og merket oss at motorlyden fra common rail-motoren er betydelig mindre påtrengende enn den vi kjenner fra dagens utgave.

Det reduserte støynivået har nok også sammenheng med bedre støyisolering, den ansiktsløftede A6 skal blant annet ha fått tykkere vindusruter. Den nye common rail-motoren, som i løpet av de siste månedene har fått plass i en rekke Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller, oppleves også som mer arbeids- og turtallsvillig enn forgjengeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer