At Fords 130-hesters dieselmotor er en flott kraftkilde, det visste vi fra før. Motoren leverer 330 newtonmeter allerede ved 1.800 o/min, noe som er mer enn nok til å skape et flott skyv, selv i en såpass stor og tung bil som stasjonsvognutgaven av Mondeo.
2.0-literen kjennetegnes i tillegg ved sitt brede effektregister. I motsetning til mange andre dieselmotorer trekker den nemlig villig helt til rødmerkingen ved 4.500 o/min. Kombinasjonen av store kraftressurser ved lave turtall og 130 hestekrefter så høyt oppe i registeret som 3.800 o/min, er en flott kombinasjon. Ja, det er nesten slik at den såkalte TDCi-motoren minner om en ekstra sterk turboladet bensinmotor.
Tilleggsvarmer på kjøpet
Fords 2,0-liter er dessverre ikke like stillegående som 1,8-literen vi finner i Focus og både passasjerer og tilskuere hører at bilen har en dieselmotor under panseret. Likevel, motoren er relativt stillegående og vibrasjonssvak sammenlignet med mange andre dieselmotorer på samme størrelse.
Dieselmotorer produserer vanligvis mest støy når de er kalde, så også denne. Men takket være en tilleggsvarmer, som er standardutstyr, blir støynivået raskt redusert. Minst like viktig er det selvsagt at tilleggsvarmeren sørger for at den store kupeen raskt oppnår ønsket temperatur, også når gradestokken viser kuldegrader.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger