Motor og kjøreegenskaper

Vi lot oss imponere over innstegsmotoren, som gjør en meget god jobb. XC60 kjennetegnes i større grad av komfort enn sportslighet.

Publisert
Sist oppdatert

XC60 blir i første omgang kun tilgjengelig med tre motoralternativer; to dieselmotorer og en bensinmotor. Bensinmotoren - ved navn T6 - er så heftig at den ikke egner seg for det norske markedet. T6-motoren er nemlig en 3,0-liters turboladet rekkesekser som yter 285 hestekrefter. Dermed blir avgiftene voldsomme, noe som gir en prislapp pålydende nærmest latterlige 964.000 kroner.

To effektversjoner

Her i landet er det derfor de to dieselmotorene som vil råde grunnen. Egentlig er det ikke to ulike motorer vi snakker om, men to versjoner av samme motor. Både 2.4D- og D5-versjonene har nemlig en 2,4-liters rekkefemmer med variabel turbingeometri og common rail under panseret. Hovedforskjellen er at D5-motoren yter 185 hestekrefter og 400 newtonmeter, mens dagens testkandidat - 2.4D - nøyer seg med å produsere 163 hester og 340 Nm.

Fint lydbilde, lite støy

Det første vi merket oss, var at den fine rekkefemmeren produserer et mer harmonisk og mindre "dieselaktig" lydbilde enn de fleste firesylindrede dieselmotorer. Samtidig sørger god støyisolering for at lite motorlyd slipper inn i kupeen. Resultatet er at XC60 2.4D fremstår som en av de lydmessig mest komfortable "dieselkupeene" på markedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer