XC60 blir i første omgang kun tilgjengelig med tre motoralternativer; to dieselmotorer og en bensinmotor. Bensinmotoren - ved navn T6 - er så heftig at den ikke egner seg for det norske markedet. T6-motoren er nemlig en 3,0-liters turboladet rekkesekser som yter 285 hestekrefter. Dermed blir avgiftene voldsomme, noe som gir en prislapp pålydende nærmest latterlige 964.000 kroner.
To effektversjoner
Her i landet er det derfor de to dieselmotorene som vil råde grunnen. Egentlig er det ikke to ulike motorer vi snakker om, men to versjoner av samme motor. Både 2.4D- og D5-versjonene har nemlig en 2,4-liters rekkefemmer med variabel turbingeometri og common rail under panseret. Hovedforskjellen er at D5-motoren yter 185 hestekrefter og 400 newtonmeter, mens dagens testkandidat - 2.4D - nøyer seg med å produsere 163 hester og 340 Nm.
Fint lydbilde, lite støy
Det første vi merket oss, var at den fine rekkefemmeren produserer et mer harmonisk og mindre "dieselaktig" lydbilde enn de fleste firesylindrede dieselmotorer. Samtidig sørger god støyisolering for at lite motorlyd slipper inn i kupeen. Resultatet er at XC60 2.4D fremstår som en av de lydmessig mest komfortable "dieselkupeene" på markedet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger