Motor og kjøreegenskaper

Hyundai i10 1.1 kan skilte med en fin liten bensinmotor. Kjøreegenskapene kunne vært bedre.

Publisert
Sist oppdatert

Til tross for at motorens slagvolum kun utgjør 1.086 kubikkcentimeter, har Hyundai tatt seg råd til fire sylindre. Dermed får motoren en mykere og mer støyfri gange enn mange av konkurrentenes motorer, der kun tre stempler er koblet til veivakselen.

66 hestekrefter

1,1-literen utvikler 66 hestekrefter ved 5.500 o/min og maksimalt dreiemoment - 99 Nm - er på plass ved 2.800 omdreininger. Hyundai oppgir at den lille motoren skal evne å bringe den 925 kilo tunge bilen opp i 100 kilometer i timen i løpet av 15,6 sekunder. Våre uhøytidelige målinger tyder imidlertid på at disse tallene er vel optimistiske.

Ikke treg

Likevel oppleves i10 1.1 aldri som treg. Dette har sannsynligvis sammenheng med moderate forventninger, samt at farts- og akselerasjonsopplevelsen alltid er sterkere i små enn i store biler. Vi opplevde dessuten at bilen er mer enn kvikk nok til å holde følge med trafikken både i byen og på landeveien. Ved riktig bruk av gasspedal og girspak er det faktisk også mulig å gjennomføre forbikjøringer, selv om man selvsagt er avhengig av et noe lengre synsfelt enn man er med de fleste andre biler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer