Dieselmotorer på rundt 110 hestekrefter er den typiske motoriseringen i kompaktklassebiler, og ikke uten grunn. I Hyundais tilfelle er 1,6-literen en motor som passer i30 glimrende. Riktignok går ikke 0-100 raskere enn på 11,9 sekunder, men i praksis har man alltid et godt overskudd til rådighet.
Sterk nok
Også når det kommer til ren spurtstyrke føles sørkoreaneren raskere enn tallene skulle tilsi. Kun de spesielt interesserte vil savne motorkraft i denne bilen.
Kultivert
I tillegg har motoren en trivelig karakter. Det betyr at den er kultivert, stillegående og fleksibel. Allerede fra under 1.500 omdreininger akselererer den greit og holder dampen oppe helt til 4.500 omdreininger. Aller kraftigst virker den mellom 2.000 og 3.000 omdreininger, som dieselmotorer flest.
Vibrerer
Motoren i vår testbil hadde kun én karakterbrist som til gjengjeld var litt irriterende. For selv om den oppleves smidig og relativt sterk på lave turtall, tatt i betraktning hvilket drivstoff den går på, ble det problemer når vi la inn femtegiret for tidlig.
For dersom turtallet havnet under 1.500 omdreininger, reagerte motoren med ganske kraftige vibrasjoner som forplantet seg til resten av bilen. Dette skjedde selv på lav belastning, men kun i femtegiret. I de fire laveste, opplevde vi ikke dette uansett hvor høy belastningen ble.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger