Motor og kjøreegenskaper

1,8-literen er sprek på papiret, men den trinnløse CVT-kassen tar brodden av den. Kjøreegenskapene er gode, uten virkelig å begeistre.

Publisert
Sist oppdatert

Vi starter med motoren, for den ser lovende ut på papiret. 143 hestekrefter fra en 1,8-liter er mer enn gjennomsnittet tar ut. Også dreiemomentet på 178 newtonmeter er rimelig godt, selv om det ikke er tilgjengelig før oppe på 4.250 omdreininger. I en bil som veier 1350 kilo, burde dette gi greit med krefter.

Forsinkende automatkasse

0-100-tallet for den manuelle versjonen bekrefter dette. 9,8 sekunder er relativt kjapt. Men med CVT-kassen om bord tar samme øvelse 11,2 sekunder, altså nesten halvannet sekund ekstra.

Startkvikk

Selv om 11,2 sekunder er et beskjedent tall, virker dessverre bilen i alle fall ikke noe raskere enn hva tallet antyder. Det er nok lett å la seg lure litt av slurefølelsen trinnløse kasser gir, men det går aldri særlig fort uansett hva man gjør. Friskest virker bilen fra stillestående hvor gassresponsen er rimelig umiddelbar. Det gjør at de fleste vil oppleve denne motor- og girkombinasjonen som kvikk under bykjøring. Men når man kommer ut på landeveien, blir det som sagt litt spedt.

Trenger turtall

Det er spesielt i den laveste halvdelen av skalaen at det er lite krefter. Når man nærmer seg 4.000 omdreininger våkner motoren litt til liv, men fortsatt såpass lite at vi forundres litt over hvor kreftene blir av.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer