Motor og kjøreegenskaper

Nye Forester har flotte kjøre- og bremseegenskaper. Men en antikvarisk automatgirkasse forsurer tilværelsen for en turtallsavhengig motor.

Publisert
Sist oppdatert

Forrige generasjon Forester var først og fremst kjent for sitt lave tyngdepunkt, fine balanse og permanente firehjulsdrift, egenskaper som til sammen resulterte i fine kjøreegenskaper og kjøreglede.

Fordi nye Forester har blitt hele 170,0 centimeter høy, var vi imidlertid svært spente på om Subaru hadde klart å gjenskape de flotte kjøreegenskapene, eller om nye Forester ville levere en kjøreopplevelse mer i klasse med andre folke-SUVer.

Fortsatt klasseleder

Etter en uke med den nye bilen kan vi konstatere at også nye Forester har klasseledende kjøreegenskaper. Det er mulig at forgjengeren var noe mer nedpå og enda bedre balansert, men sammenlignet med andre folke-SUVer står Forester i en klasse for seg. Understyringstendenser er nesten fraværende - i hvert fall med bensinmotor og automatgir - og Forester oppleves som nedpå, svingvillig og kjøreglad.

Antiskrens som standard

Fordi Subaru har vært svært sent ute med å innføre antiskrens (ESP, VDC på Subaru-språk), er det interessant å merke seg at nye Forester er utrustet med en meget velfungerende utgave av teknologien. Antiskrens-teknologien griper inn på en myk - men om nødvendig bestemt - måte, og holder overstyringstendensene i sjakk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer