Motor og kjøreegenskaper

Verken motor eller girkasse er blant Voyagers sterkeste kort. Men den som er på jakt etter komfort og forutsigbarhet vil like kjøreegenskapene.

Publisert
Sist oppdatert

I andre land er nye Grand Voyager tilgjengelig med en bensin-V6er med 3,8 liter slagvolum (latterlige 193 hk). I Norge må vi nøye oss med dieselalternativet, som fortsatt har fire sylindre, 2,8 liter slagvolum, turbo og common rail innsprøytning. Vi snakker med andre ord om en gammel traver av en dieselmotor, som også var å finne i forrige generasjon. Forskjellen er at effekten er økt fra 150 hestekrefter til 163 hestekrefter.

Ikke turtallsvillig

Med tanke på at vi her snakker om hele 2,8 liter slagvolum, er 163 hestekrefter et moderat effektuttak. I denne sammenheng må det imidlertid ikke glemmes at motoren kun har fire sylindre og at vi derfor har med store og tunge stempler å gjøre. I tillegg er motoren underkvadratisk, i den forstand at slaglengden (100,0 mm) er lengre enn boringen (94,0 mm). Hvis man ønsker høy effekt er en motor med store sylindre og lang slaglengde et svært dårlig utgangspunkt, noe som understrekes ved at turtelleren er rødmerket allerede ved 4.100 omdreininger.

360 newtonmeter

I denne typen bil er imidlertid dreiemoment langt mer interessant enn effekt. Og selv om 360 Nm ikke er så voldsomt, slagvolumet tatt i betraktning, så utgjør dette tallet en stor kraft, spesielt fordi de 360 newtonmetrene nå produseres helt fra 1.600 til 3.000 omdreininger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer